Partij van de Arbeid

Onze resultaten

We brengen de economie op orde en maken de verzorgingsstaat klaar voor de toekomst.

Meer weten over hoe we dit bereiken?

Word nu lid

Samen bepalen we de koers van de Partij van de Arbeid. En samen bereiken we meer dan ieder voor zich, en kunnen nog beter werken aan een sterker en socialer Nederland. Sluit je aan.

Word nú lid >

Goede kinderopvang nu voor iedereen beschikbaar

Foto Shutterstock / Olesia Bilkei

Mooi nieuws vandaag, want voor alle ouders wordt de kinderopvang weer een flink stuk goedkoper. Daardoor kunnen meer kinderen gebruik maken van kinderopvang, dat is goed voor hun ontwikkeling. En ouders kunnen met een gerust hart aan het werk, omdat er voor hun kinderen betaalbare en kwalitatief goede opvang is. Zo zorgen we voor een goede start voor alle kinderen en een betere balans tussen werk en privé voor ouders.

Het beste onderwijs vraagt om permanente strijd

Foto Flickr/ NTNU

Het Nederlandse onderwijsstelsel is een van de beste in de wereld. Dat blijkt uit onderzoek van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO). Dit is de uitkomst van jaren lang sociaaldemocratische strijd voor het beste onderwijs en de inzet van al die docenten die ons onderwijs maken tot wat het is. Maar dat betekent niet dat we nu tevreden achterover kunnen leunen, want er blijft werk aan de winkel. Ongelijkheid is een kracht die permanent bestreden moet worden.

Solidariteit op de werkvloer

Foto Shutterstock / Syda Productions

Werknemers van het Rijk kunnen vanaf nu de verlofdagen die ze over hebben vrijwillig delen met collega’s die meer tijd nodig hebben voor bijvoorbeeld mantelzorg. Dit was wettelijk al een tijdje mogelijk maar het gebeurt in de praktijk nog veel te weinig. Daarom starten we vandaag met het promoten van deze mogelijkheid. Het uitwisselen van verlofdagen gaat namelijk zorgen voor meer solidariteit op de werkvloer, het gaat zorgen voor meer tijd voor elkaar.

Bescherm onze vrijheden, ook godsdienstvrijheid

Foto Flickr / PvdA

Iedereen moet zich vrij en veilig voelen om zijn of haar geloof uit te oefenen. Discriminatie is een persoonlijk drama voor de slachtoffers en heeft ingrijpende gevolgen. Het maakt niet alleen mensen kapot, ook verscheurt het onze samenleving. De PvdA roept daarom het kabinet op om wetten te handhaven en de vrijheid van godsdienst actief te beschermen.

Geef jongeren met schulden perspectief

Foto Pixabay / Clker

Steeds meer jongeren raken in de problemen door schulden. In veel gevallen gaat het om hoge schulden. Natuurlijk moeten we alles op alles zetten om ervoor te zorgen dat jongeren niet in de schulden geraken. Voorkomen is tenslotte beter dan genezen. Als jongeren onverhoopt wel in de schulden terecht komen, moeten zij de openstaande rekeningen uiteraard gewoon betalen en hun schulden aflossen. In veel gevallen lukt dat gelukkig ook goed.

Sommige jongeren hebben echter zo'n enorme schuld, dat de problemen structureel dreigen te worden. Die jongeren verliezen elk perspectief op een oplossing. Bij hen moet er gekeken worden naar een passende oplossing. Daarom ben ik zeer enthousiast over de oplossing van onze Haagse wethouder Baldewsingh.