Grote stap voor bestaanszekerheid gezet in de Tweede Kamer

Minimumloon, uitkeringen en AOW omhoog, meer geld voor de kinderopvangtoeslag en het kindgebonden budget, en honderden miljoenen voor het openbaar vervoer, zodat de kaartjes betaalbaar blijven en de bus in de regio blijft rijden. GroenLinks-PvdA en ChristenUnie sloegen tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen de handen ineen voor een groot pakket om de bestaanszekerheid van lage en middeninkomens neer te leggen. En we zijn erin geslaagd om dit binnen te halen. Met een sociale meerderheid is ons het gelukt om zo’n 2,4 miljard euro aan de begroting te versleutelen.

Jesse Klaver (GroenLinks-PvdA): “Het kon niet totdat we het deden. Vandaag laat de Tweede Kamer zien dat we in staat zijn om, ondanks alle verschillen, de handen op elkaar te krijgen en iets te regelen voor alle mensen die al tijden moeite hebben om rond te komen. Zodat het weer iets makkelijk wordt om de boodschappen en de huur te betalen.”

Mirjam Bikker (ChristenUnie): “Een basisvoorwaarde voor een gezonde samenleving is rust in het huishoudboekje. Financiële stress zet gezond samenleven onder druk. Je moet kunnen rondkomen als je werkt, als je een stel tieners hebt die je de oren van het hoofd eten, als je er alleen voor staat. Daarom zetten we vandaag een eerste stap in het verhogen van het minimumloon. Want rust in het huishoudboekje, betekent rust aan de keukentafel.

Het Pakket Bestaanszekerheid verhoogt met minimumloon en de daaraan gekoppelde uitkeringen en AOW op 1 januari met 1,7% extra. Daarnaast krijgen meer gezinnen recht op het kindgebonden budget en wordt het maximum uurbedrag dat de kinderopvangtoeslag compenseert verhoogd. Voor het openbaar vervoer regelde GroenLinks-PvdA en Christenunie 300 miljoen voor het regionaal vervoer en 120 miljoen voor de NS om prijsstijgingen te voorkomen.

Jesse Klaver: “Er is een sociale meerderheid in Nederland. Gelukkig hebben die partijen elkaar weten te vinden, want het was broodnodig om het inkomen van mensen te verhogen en ervoor te zorgen dat de enorme armoede af-, in plaats van toeneemt. Dit is een mooie eerste stap.

Maak het verschil - doneer nu voor de campagne!

We kunnen #NietZonderJou

Meld je aan en maak het verschil!

Steun onze docenten en blijf op de hoogte

Steun onze strijd en blijf op de hoogte van al onze acties, ideeën en activiteiten omtrent leraren.

Berichten