Een betaalbaar thuis voor ons allemaal

Door Henk Nijboer op 27 januari 2023 Delen

Wonen op een plek waar je je thuis voelt, dat wil iedereen. Maar in veel steden en dorpen is het steeds moeilijker om een betaalbaar huis te vinden.

Ben je op zoek naar een sociale huurwoning? Dan sta je al gauw jarenlang op een wachtlijst. Dat is een gevolg van politieke keuzes. Partijen als de VVD en D66 kiezen ervoor om sociale huurwoningen massaal af te breken en te verkopen. Vastgoedbeleggers worden schatrijk door hoge woekerhuren, terwijl er voor de leraar of verpleegkundige geen betaalbare woning meer te vinden is.

We dienen een initiatiefwet in om het aantal betaalbare woningen op peil te houden.

De PvdA wil iets doen aan deze ongelijkheid en komt daarom samen met GroenLinks en de SP met een initiatiefwet om het aantal betaalbare woningen op peil te houden. Vandaag wordt deze wet behandeld in de Tweede Kamer.

In het wetsvoorstel wordt vastgelegd dat er pas een sociale huurwoning mag worden verkocht, geliberaliseerd of gesloopt, als er tenminste evenveel nieuwe sociale huurwoningen voor terugkomen. Alleen voor specifieke situaties wordt een uitzondering gemaakt. Zo zorgen we ervoor dat het aantal betaalbare huurwoningen niet verder kan afnemen.

Wordt er een sociale huurwoning verkocht? Dan moet er weer een nieuwe voor terugkomen.

Het slopen en verkopen van sociale huurwoningen is niet nieuw. Al jaren geleden zijn rechtse partijen begonnen met het afbouwen van de sociale huur. Het kabinet Rutte IV zette in het regeerakkoord daarin de volgende stap. Die stelt voor om sociale huurwoningen te verkopen aan de huurders. Dat lijkt een sympathiek idee, maar heeft desastreuse gevolgen voor het aantal betaalbare huurwoningen.

Dit zagen we eerder in Engeland, waar in de jaren ‘80 door Thatcher een soortgelijk plan werd geïntroduceerd. Het leidde daar tot minder betaalbare woningen en hogere huurprijzen. Een slecht idee, terwijl er genoeg sociale en eerlijke alternatieven zijn.

Met onze plannen zorgen we ervoor dat iedereen een kans krijgt op een fijne, betaalbare woning.

Onlangs lanceerden we met tientallen lokale afdelingen ons woonmanifest, met plannen waarin we betaalbaar wonen wél voor iedereen mogelijk maken. Waarin we huisjesmelkers aanpakken en de huurprijzen beteugelen. Waarin we leegstand aanpakken en wijken weer leefbaar maken. Iedereen heeft immers recht op een fijne, betaalbare woning.

Berichten