Over mij

Attje Kuiken (1977) zat vanaf 2006 in de Tweede Kamer voor de PvdA en was in 2022 en 2023 de fractievoorzitter. Ze studeerde bestuurskunde en overheidsmanagement in Leeuwarden, en beleids- en organisatiewetenschappen in Tilburg. Tegenwoordig woont ze samen met haar dochter in Breda. In haar vrije tijd gaat ze het liefst snorkelen en duiken.

Attje groeide op in Groningen, alleen met haar moeder. “Eén op de negen kinderen groeit op in armoede. En dat gaat mij aan het hart, want ooit was ik één van hen. Daarom ben ik de politiek in gegaan. Politiek kan de levens van mensen veranderen. Kinderen de kansen geven die ze verdienen, ongeacht hun afkomst.”

Ongelijkheid verkleinen en bestaanszekerheid vergroten, dat is wat zij wilde bereiken als fractievoorzitter van de PvdA. Want de groeiende ongelijkheid in onze samenleving zorgt voor verdeeldheid, en onverschilligheid richting de politiek. Als Kamerlid streed Attje voor slachtoffers van seksueel geweld: ze bood een luisterend oor aan slachtoffers die tegen een muur aanlopen bij het doen van aangifte, of te maken kregen met een cultuur van stilzwijgen. Ook maakte ze zich hard voor veilige buurten.

Attje heeft zich altijd in de Kamer ingespannen om te zorgen dat iedereen mee kan doen in onze samenleving. Haar initiatiefwet om de Nederlandse gebarentaal als officiële taal te erkennen is breed aangenomen. Een mijlpaal voor doven en slechthorenden in Nederland. En als gevolg staat er tegenwoordig een doventolk bij persconferenties van de regering.

Alle berichten van Attje Kuiken

Berichten