Iedereen stapt in!

Bereikbaar, betaalbaar en duurzaam openbaar vervoer voor iedereen.

Iedereen stapt in!

Door Habtamu de Hoop op 12 februari 2023 Delen

Samen met GroenLinks presenteren we onze plannen voor bereikbaar, betaalbaar en duurzaam openbaar vervoer.

Het openbaar vervoer is belangrijk voor ons allemaal. Of het nou gaat om werk, school of studie, iedereen in Nederland heeft wel eens een kaartje gekocht voor de bus of een ticket voor de trein. Om je oma te zien, je vrienden te ontmoeten of op tijd in de zaal te kunnen zijn voor je examen.

Maar ondanks het belang van de trein, de bus of de metro, zien we juist dat het openbaar vervoer steeds minder in staat is om deze belangrijke rol te vervullen. Buslijnen verdwijnen, veel bussen komen te laat, kaartjes dreigen onbetaalbaar te worden en de personeelstekorten lopen op.

GroenLinks en PvdA slaan een andere weg in. Samen presenteren we onze plannen om ervoor te zorgen dat het openbaar vervoer bereikbaar, betaalbaar en duurzaam is.

Bereikbaar, betaalbaar en duurzaam. Wat houdt dat in? ⤵️

1. Bereikbaar 🕔 Er moet een basisniveau aan bereikbaarheid zijn: 95% van de huishoudens moet binnen drie kwartier vanaf vertrek bij een school, ziekenhuis en supermarkt kunnen zijn met een vorm van openbaar vervoer. Om dit te bereiken moeten er bij publieke uitgaven goed gekeken worden naar de échte baten voor de maatschappij. Als absolute randvoorwaarde moet de overheid er zorg voor dragen dat het onmisbare OV-personeel goede arbeidsvoorwaarden heeft.

2. Betaalbaar 💰 Het openbaar vervoer moet voor iedereen betaalbaar zijn. Daarom willen we zo snel mogelijk starten met experimenten voor gratis openbaar vervoer, te beginnen met de laagste inkomens. Daarnaast moeten de recente prijsstijgingen in het openbaar vervoer worden teruggedraaid en worden bevroren.

3. Duurzaam 🌱 De toekomst moet zich richten op mobiliteit dat duurzaam, gedeeld én betaalbaar is. Daarom dient er voortaan altijd méér geïnvesteerd te worden in het openbaar vervoer dan in asfalt. Andere vormen van deelvervoer dienen ook breed beschikbaar en betaalbaar te worden voor iedereen.

Geen bussen meer die te laat komen, een fatsoenlijke prijs voor kaartjes en betere omstandigheden voor werknemers van het ov. Dat is sociaal voor iedereen. En met onze plannen krijgen we het voor elkaar!

Word lid van onze partij

Samen maken we
onze idealen waar