Over mij

Politiek begint vaak met woede. Je bent ergens vreselijk boos of verontwaardigd over, en bedenkt je later dat je die energie ook kan inzetten om iets te veranderen. Zo begon dat ook bij mij. Ik maakt me erg boos over het feit dat mijn leeftijdsgenoten en ik in flexbanen de eindjes en de baantjes aan elkaar moesten knopen.  Dat we soms als zzp’er ons kostje bij elkaar moesten scharrelen, omdat werkgevers alleen keken naar ‘ontslabaarheid’ en niet naar wat je kon. De strijd tegen de onzekerheid is het begin van mijn politiek ontwaken geworden.

Er zijn meer problemen waar ik me over verontwaardig. Bijvoorbeeld de enorme migratiecrisis, en vervolgens de denigrerende manier waarop er over mensen wordt gesproken die in buren, buurten en vrienden achter moesten laten op de vlucht voor geweld of armoede. Het is onze plicht om een oplossing te vinden voor deze menselijke drama’s. In de landen waar mensen uit vluchten, de buurlanden en hier in Europa.

Of denk aan de manier waarop we onze aarde behandelen. Ongehoord. En dan moet mijn kind er nog jaren in leven. Ik vind het behoorlijk ziek dat de discussie over de aanpak van de klimaatcrisis een links-rechts discussie is geworden. Dit is een probleem dat ons allemaal raakt, maar vooral onze kinderen. Schone lucht, leefbare zomers, voldoende water, hernieuwbare energie, ook om niet afhankelijk te zijn van landen als Rusland of Saoedie-Arabië: daar moet je geen politiek gevecht van maken, daar moeten we onze levensstijl voor veranderen.

Waarom ben ik lid van de PvdA? Omdat de PvdA sociaaldemocratisch is. In ideale samenleving voor sociaaldemocraten heeft iedereen gelijke kansen om gelukkig te worden, en kan iedereen zelf bepalen hoe zij of hij wil leven. Dat is ook mijn ideale samenleving. Praktisch: dat de PvdA niet bang is om te besturen, en in de oppositie bezig is met verbetering van de plannen past ook beter bij mij. Ik ben niet voor niets kind van de pragmatische generatie (1970).

Mei Li Vos, geboren in Eindhoven, kinderjaren in Arnhem, studie in Utrecht en Amsterdam, woont nu in Amsterdam met vriend en dochter.

Portefeuilles

Immigratie, Cultuur, Wetenschap en Ontwikkelingssamenwerking

Alle berichten van Mei Li Vos

Goed werk

Vast werk is geen luxe maar een recht. Het biedt inkomen, respect en waardering. De lonen voor werknemers gaan omhoog.

Onze resultaten

Wij willen gewoon goed werk voor iedereen. Goed werk is een baan met zekerheid. Een baan met waardering en respect van je baas. Met een mooi salaris en waar je het naar je zin hebt met je collega’s. Bekijk onze resultaten.

meilivos @meilivos

Met de peuters van de Joop Westerweelschool lezen over een chagrijnige eend. De kinderen voelden zich meer verbonden met het huppelende konijntje. Ze hebben gelijk ook. Chagrijnig ben je maar thuis. https://t.co/ZijktdjtjI

meilivos @meilivos

Waarom we de #Februaristaking blijven herdenken? Omdat we waakzaam moeten blijven, racisme kan ontaarden in de hel op aarde.
En omdat we ons moeten blijven voorstellen dat het moed kost om tegen de macht op te staan. Veel moed.

meilivos @meilivos

Raak @saskianoort. En lang leve de mensen in het midden.

Het stikt van de eenzame, mislukte gekken; kijk maar in mijn mailbox https://t.co/dIpLIByewf

Berichten