Wie komt er op voor de flitsbezorger?

Door Barbara Kathmann op 23 mei 2023 Delen

Dat maaltijd- en flitsbezorgers worden uitgebuit met een onguur verdienmodel is al langer bekend. Bedrijven doen er alles aan om fietskoeriers niet in dienst te hoeven nemen. En ze maken extra winst door mensen onder asociale omstandigheden te laten werken. Toch zijn de laatste resultaten van een onderzoek door de Arbeidsinspectie weer schokkend. Het is tijd dat er een einde wordt gemaakt aan de uitbuiting van de flitsbezorgers. De PvdA wil dat bedrijven bezorgers in dienst nemen tegen een fatsoenlijk loon en eerlijke arbeidsvoorwaarden.

Alweer misstanden in de bezorg-industrie

Maaltijd- en flitsbezorgers werken vaak onder slechte omstandigheden, zonder dienstverband, en krijgen te weinig betaald. Dat blijkt uit een grote steekproef van de Arbeidsinspectie in dertien steden. Bezorgers zijn vaak jonger dan zestien en werken te veel uren naast school. De jongste bezorger in het onderzoek is zelfs maar 13 jaar! Daarnaast zijn er veel ongedocumenteerde mensen aan het werk. Zij zijn door het gebrek aan papieren extra kwetsbaar. In meerdere gevallen worden medewerkers contant uitbetaald.

Ook de veiligheid in de panden van de bezorgdiensten laat te wensen over. Zo staan er bijvoorbeeld zware voorwerpen op hoge stellingen die op medewerkers kunnen vallen. Eerder bleek al dat flitsbezorgers regelmatig met gebrekkig materiaal aan het werk moeten en vaker betrokken zijn bij verkeersongevallen, mede vanwege de hoge tijdsdruk waaronder ze werken. Wanneer het vervolgens misgaat, staat de bezorger met lege handen. Bij ziekte of arbeidsongeschiktheid wordt er namelijk niet doorbetaald.

Goed werk voor een eerlijk loon

Digitale platforms maken ons leven makkelijker, maar het is niet te verklaren dat we toestaan dat duizenden fietsbezorgers worden uitgeknepen voor hoge winsten aan de top. Bedrijven moeten flitsbezorgers in vaste dienst nemen tegen een fatsoenlijk loon en eerlijke arbeidsvoorwaarden, zoals doorbetaling bij ziekte en pensioenopbouw. Goed werk voor een eerlijk loon moet ook in de bezorg-industrie de norm zijn.

Maak het verschil - doneer nu voor de campagne!

We kunnen #NietZonderJou

Meld je aan en maak het verschil!

Berichten