Iedereen moet mee kunnen doen aan de samenleving

Door Attje Kuiken op 30 juni 2023 Delen

Uit het eerste onderzoek van de Commissie Sociaal Minimum blijkt vandaag hoe het ervoor staat met het besteedbaar inkomen van Nederlanders. Het laat zien wat we eigenlijk al lang wisten: heel veel mensen staat het water aan de lippen. De bestaanszekerheid staat onder druk.

De Commissie kijkt naar wat mensen nodig hebben om écht mee te kunnen doen in Nederland. Dat is dus meer dan bezig zijn met overleven. Wat blijkt: mensen in de bijstand komen honderden euro’s per maand tekort. Terwijl bij de grote multinationals recordwinsten worden gedraaid.

Kabinet slaat adviezen in de wind

Voor het kabinet is deze informatie wellicht nieuws. Maar iedereen die wel eens een krant leest, of buiten komt, ziet dat de rijen voor de voedselbank groeien. Prullenbakken worden leeggevist voor statiegeld en kinderen gaan met honger naar school. En het Rode Kruis deelt voedselhulp uit in Nederland. Voor de PvdA is dat onacceptabel voor een rijk land als het onze.

Het kabinet is al meermaals gewaarschuwd om meer te doen. Recent nog bij de bespreking van de begroting van Sociale Zaken. Het kabinet reageert stoïcijns, slaat de noodkreten van de samenleving in de wind en komt te laat met echte oplossingen voor de groeiende armoede.

Armoede is een probleem van ons allemaal

Leven in armoede gaat ten koste van je fysieke en mentale gezondheid. De constante stress zorgt voor een gevoel van minderwaardigheid en eenzaamheid. Kinderen leven ongezonder, leren daardoor slechter en hebben minder kans op een goede toekomst.

Armoede is bovendien een probleem van ons allemaal. Naast de hoge zorgkosten, dure schuldsaneringstrajecten, en tijdrovende herstelpogingen in het onderwijs, komen we simpelweg steeds meer goede arbeidskrachten tekort. Mensen die met hun professionele expertise een verschil kunnen maken - als ze niet gebukt zouden gaan onder geldzorgen.

PvdA eist aandacht voor deze crisis

Het advies van de Commissie Sociaal Minimum is hopelijk het omslagpunt. We zijn het zeer eens met hun conclusies. Zorg bijvoorbeeld dat mensen een vaste bodem hebben om op te staan. Zo zijn mensen niet alleen bezig met overleven, maar kunnen ze ook weer meedoen in de samenleving. Het is echt nodig dat het minimumloon en de bijstand verder worden verhoogd. Het openbaar vervoer moet betrouwbaar én betaalbaar zijn, zodat mensen, ook in de spits, naar hun werk kunnen komen.  Ook is er speciale aandacht nodig voor kinderen en huurders. Groepen die vaak het onderspit delven.

Als PvdA beoordelen we dit kabinet op hoe ze de armoedecrisis te lijf gaan. Het is vijf over twaalf, het is tijd om mensen in Nederland de bestaanszekerheid te bieden die ze verdienen. Met een eerlijk loon, een sociaal vangnet en de belofte dat iedereen mee kan doen. Alleen zo bouwen we verder aan een land dat sociaal is voor iedereen.

Doneer voor een sterk geluid

Samen voor een sociaal, groen, en eerlijk Nederland

Ja, ik draag bij!

Berichten