PvdA wil eerlijke compensatie voor zorgpersoneel coronacrisis

Door Julian Bushoff op 15 juni 2023 Delen

Hogere compensatie voor iedereen met long covid die een cruciaal beroep uitoefende tijdens de coronapandemie. Hier zet ik namens de PvdA op in. We moeten recht doen aan de mensen die zich, onder hoge druk, zo hard hebben ingezet voor onze gezondheid.

Zorgpersoneel liep tijdens de coronapandemie long covid op, nadat ze onbeschermd moesten werken en besmet raakten. Ze kampen nu met chronische vermoeidheid, benauwdheid en pijn. Normaal functioneren is niet mogelijk. Door de langdurige ziekte raakten velen hun baan kwijt.

De tegemoetkomingsregeling voor zorgmedewerkers die in de eerste golf door long covid werden getroffen, juicht de PvdA daarom toe. Deze mensen hielden de zorg draaiende en waren van onschatbare waarde. Een compensatie voor hun leed is daarom niet meer dan logisch.

De huidige compensatie moet omhoog

Toch kijkt de PvdA kritisch naar de regeling. We vinden het bedrag en de doelgroep te beperkt.

Het kabinet keert per persoon 15.000 euro uit, wat vergelijkbaar is met de Q-koortsregeling uit 2019. Net als de vakbonden pleit de PvdA echter voor een bedrag van 22.389 euro. Dat is wat mensen krijgen die ziek zijn geworden door te werken met schadelijke stoffen zoals asbest. Long covid kan ook als een beroepsziekte worden beschouwd.

Weigert het kabinet dit, dan verwacht de PvdA op zijn minst een indexatie van de huidige 15.000 euro. Die aanpassing is nodig vanwege de algemene stijging van de prijzen in de afgelopen tijd. Ik zal dan ook een voorstel indienen voor een ophoging van het bedrag.

Meer mensen recht op tegemoetkoming

Ook het beperken van de doelgroep tot zorgmedewerkers die tot en met juni 2020 besmet raakten en long covid hebben, is niet terecht. De PvdA vindt dat iedereen die tijdens de eerste coronagolf een cruciaal beroep uitoefende in aanmerking moet komen en roept het kabinet op tot een verbreding. Mensen buitensluiten voelt namelijk, gezien de eerdere onvermoeibare inzet, als onrecht.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Berichten