Links initiatief voor aanpak graaiflatie

Beperk woekerwinsten om minimumloon te verhogen

Links initiatief voor aanpak graaiflatie

Door Attje Kuiken op 24 mei 2023 Delen

Nederland is een van de rijkste landen ter wereld. We hebben dan ook alles in huis om een sociaal land te zijn, waar goed werk en een zeker inkomen vanzelfsprekend zijn. Maar helaas is dat al lang niet meer het geval.

Rondkomen steeds moeilijker

De ongelijkheid in Nederland is zo groot geworden dat miljoenen Nederlanders onzeker zijn van hun bestaan. Zes op de tien huishoudens heeft moeite met rondkomen. Het Rode Kruis zag zich zelfs genoodzaakt een gironummer te openen voor voedselhulp in Nederland.

De huidige inflatie maakt dat probleem alleen maar groter. Door de stijgende prijzen hebben steeds meer mensen moeite met het betalen van hun boodschappen, om maar niet te spreken van de energie.

Aanpak graaiflatie noodzakelijk

Grote bedrijven maken handig gebruik van deze situatie door de prijzen nóg meer te verhogen. De aandeelhouders profiteren van deze graaiflatie, en werknemers betalen de rekening.

Het is tijd dat maatregelen genomen worden tegen deze graaiflatie en bij gebrek aan actie van het kabinet, komen PvdA en GroenLinks daarom met een voorstel.

Voorstel PvdA en GroenLinks

We willen dat het minimumloon in deze bijzondere periode minstens evenveel stijgt als de prijzen: het minimumloon wordt met terugwerkende kracht vanaf 1 januari verhoogd met de inflatie. De AOW en andere uitkeringen stijgen mee, zodat deze mensen er ook op vooruit gaan.

Dat betalen we door woekerwinsten van bedrijven te belasten. Met andere woorden: we vragen een eerlijke bijdrage van bedrijven die winst maken. Ook willen we cadeautjes aan aandeelhouders zwaarder belasten, met een heffing op de inkoop van eigen aandelen.

Terwijl de grote bedrijven superwinst na superwinst noteren en de champagne rondgaat in de boardrooms, groeien de rijen bij voedselbanken en neemt de armoede toe. Het kabinet draalt, is bang voor woorden als graaiflatie, en vooral bang om ceo’s boos te maken. Met dit voorstel verplaatsen we het geld van de aandeelhouder naar de vakkenvuller. Dat is sociaal voor iedereen.

Hoe we ervoor zorgen dat de lonen stijgen

Op basis van de cao-loonstijgingen wordt twee keer per jaar het minimumloon bepaald. De PvdA en GroenLinks willen echter dat we het minimumloon in deze tijd van hoge inflatie indexeren, omdat de cao-lonen nu achterblijven. Als we de lonen vanaf 1 januari 2020 met terugwerkende kracht indexeren, betekent dit dat het minimumloon met 6,5% extra stijgt.

Hoe belasten we woekerwinsten van bedrijven

PvdA en GroenLinks willen dat de loonsverhoging gefinancierd wordt door komend jaar eenmalig de overwinsten boven de 10 miljoen euro te belasten met 50%. Structureel zal het toptarief dat nu op 25,8% ligt, naar 30% gaan. Daarnaast belasten we de inkoop van eigen aandelen, vooral bedoeld om aandeelhouders te spekken. Dividenduitkeringen worden nu al belast met de dividendbelasting. Maar met de inkoop van eigen aandelen kan deze belasting ontweken worden; daarom willen we ook deze inkoop belasten.

Doneer voor een sterk geluid

Samen voor een sociaal, groen, en eerlijk Nederland

Ja, ik draag bij!

Berichten