Lodewijk Asscher

Stel werkgarantie als voorwaarde voor geld naar bedrijven

1 september 2020 door Lodewijk Asscher in Werk en sociale zekerheid

Het gaat hard. Veel mensen zijn de afgelopen tijd al hun baan kwijt geraakt, veel anderen vrezen dat dat gaat gebeuren. Je baan kwijtraken komt bij de meeste mensen aan als een dreun. Niet alleen omdat je in één klap je inkomen verliest. Maar ook omdat je je vak niet meer kan uitoefenen, de collega’s

Corona bestrijden: hoe we veel beter kunnen

27 augustus 2020 door Lodewijk Asscher

‘Wij zijn klaar met corona, maar corona is dat nog niet met ons’. Dat horen we overal in de spotjes van de overheid. Maar wat zien we nu gebeuren? Elke dag komen er vele duizenden mensen uit oranje gebieden terug van vakantie in Nederland. Veel van hen willen zich graag laten testen. Maar de teststraat

Van chaos naar controle

13 augustus 2020 door Lodewijk Asscher in Zorg en gezondheid

Ons niet opnieuw laten verrassen door corona. Dat was de opdracht aan het kabinet toen we de zomer in gingen. Met weinig nieuwe besmettingen (minder dan 200 per week) en het versoepelen van alle maatregelen ging Nederland de zomer in. Maar toch is het kabinet nu opnieuw verrast. Want het gevaarlijke coronavirus laait weer op.

Wat betekent het pensioenakkoord voor jou?

14 juli 2020 door Gijs van Dijk, Lodewijk Asscher

Vorig jaar hebben vakbonden, werkgevers en het kabinet een pensioenakkoord afgesloten. Nu hebben zij deze afspraken verder uitgewerkt. Maar wat staat er precies in het akkoord? En wat vindt de PvdA daarvan? Hieronder een samenvatting.   Iedereen mag eerder stoppen met werken De AOW-leeftijd wordt dit jaar en komend jaar bevroren op 66 jaar en

Die reddingssloep is wél nodig

27 juni 2020 door Lodewijk Asscher

“We moeten loskomen van het verhaal dat er meer steun bij moet.” Met die uitspraak boorde D66-minister Van Engelshoven het laatste restje hoop dat de kunst en cultuur in Nederland in het kabinet hebben de grond in. Want terwijl het twijfelachtig is of bioscoop The Movies in Amsterdam, Cinema in Tiel en Poppodium 013 in

Nu de ongelijkheid aanpakken

17 juni 2020 door Lodewijk Asscher

De coronacrisis heeft in het leven van veel Nederlanders keihard toegeslagen. Het is geen kans die automatisch zorgt voor meer gelijkheid.