Laten we samen een Nederland bouwen waar iedereen trots op kan zijn.

Lodewijk Asscher

Brexit. De opdracht

10 april 2018 door Lodewijk Asscher in Europa

Hoe gaan de overige landen samen verder na Brexit? De oorzaken van die Brexit zijn namelijk niet uniek Engels. In heel Europa is er weliswaar veel steun voor het EU-lidmaatschap, maar er zijn ook reële zorgen.

Publieke banen zijn echte banen

17 maart 2018 door Lodewijk Asscher, Paul Tang in Werk

‘Alleen de markt creëert echte werkgelegenheid!’ Met dat liberale dogma worden we nu al jarenlang doodgegooid. Alsof conciërges, leraren, klassenassistenten, straatcoaches, politieagenten en speeltuinmedewerkers geen nuttig en belangrijk werk doen. Alsof hun werk minderwaardig is, alleen omdat het wordt betaald uit belastinggeld. Publieke banen zijn echte banen!

Seksuele intimidatie tast je vrijheid aan

10 maart 2018 door Lodewijk Asscher

Vrijheid om onszelf te zijn is een groot goed en is het verdedigen waard. Daarom dien ik een initiatiefwet in die regelt dat seksuele intimidatie als overtreding wordt opgenomen in het wetboek van Strafrecht. Zo kan de politie daders echt aanpakken.

Leraren verdienen een beter salaris

6 maart 2018 door Lodewijk Asscher in Leraren

Alleen maar zeggen “er is geen geld” is niet voldoende. Iedereen kan zien dat de meevallers over elkaar heen buitelen en dat Nederland economische records vestigt.

Leve de raadsleden!

20 februari 2018 door Lodewijk Asscher in Democratie

In jouw stad of dorp zijn mensen op een lijst gaan staan die hopen op je stem. Ze hebben gewoon een baan. Als leraar, winkelier of ambtenaar. Ze vergaderen vele uren – voor jou. Ze zijn geen zakkenvullers. Ze gaan de markt op en de deuren langs. Ze beslissen over de verkeersdrempels- en dus over of kinderen veilig thuis komen van school. Ze gaan over de thuiszorg – ook van onze ouders. Ze stemmen over de woningbouw bij jou in de buurt.

Als het om levens gaat moet je samenwerken, niet concurreren.

19 februari 2018 door Lodewijk Asscher, Sharon Dijksma in Gezondheidszorg

Voldoende ambulanceposten om overal in Nederland binnen 15 minuten voor de deur te staan? Dat kan. Lees hier het opiniestuk van Lodewijk Asscher en Marcel Levi.