Waarom openheid zo belangrijk is in deze crisis

Door Lodewijk Asscher op 3 december 2020 Delen

We worden elke dag geconfronteerd met de beperkingen vanwege corona.

Helaas is dat onvermijdelijk. Corona is een levensgevaarlijk virus. Niet alleen voor ouderen of mensen met een kwetsbare gezondheid, tienduizenden Nederlanders hebben nog elke dag last van de gevolgen van hun besmetting. Ieder van ons heeft daarom de verantwoordelijkheid om zich aan de maatregelen te houden. Hoe sneller het aantal besmettingen daalt, hoe sneller we weer meer van onze vrijheid kunnen genieten.

Maar dat is niet eenvoudig. Alle beperkingen grijpen diep in onze levens in. Het recht om bij elkaar te komen, om elkaar te ontmoeten, om ons te kleden zoals we willen: het is ingeperkt of wordt met dwingende adviezen omgeven. De horeca, de cultuur, de evenementensector: ze zuchten onder gedwongen sluitingen en beperkingen.

Hoe sneller het aantal besmettingen daalt, hoe sneller we kunnen genieten van onze vrijheid.

Intussen lezen we in de media over de discussies binnen het kabinet. De bibliotheken moesten dicht als gebaar, de avondklok werd intern afgewezen. Maar niets hierover in de stukken of Kamerbrieven.

De druk is tegelijkertijd enorm. Wetenschappers voelen zich in een hoek gedrukt, of hebben het idee niet meer in alle vrijheid te mogen discussiëren en adviseren. De intenties van politici worden in twijfel getrokken en ze worden daar op aangevallen op straat. Journalisten voelen zich geremd om hun werk te doen.

Openheid over de strategie en over de afwegingen is essentieel. Juist door transparant te zijn kan er draagvlak en steun blijven voor alle maatregelen die worden genomen. Complottheorieën kunnen alleen worden bestreden met heldere communicatie en maximale openheid. De wetenschap blijft alleen boven elke twijfel verheven als de politiek laat zien welke adviezen er zijn en welke besluiten er daarover worden genomen.

Openheid over de strategie en over de afwegingen is essentieel.

Daarom vraag ik het kabinet om de relevante informatie met het parlement te delen. Deel de adviezen van het OMT juist ook voordat de persconferentie wordt gehouden. Laat ook zien welke (wetenschappelijke, ambtelijke en andere) adviezen aan nieuwe besluiten ten grondslag liggen.

Begin oktober vroeg ik de premier om meer informatie te delen zodat de Kamer zijn controlerende werk kan doen. ‘Hoeft niet’, volgens de premier. Het Catshuisoverleg is alleen maar informeel en beschouwend. Vandaag blijkt het overleg opgenomen in de beslisboom van het crisisteam en in het vergaderschema corona. Alle reden te stoppen met verstoppertje. Openheid is een democratische plicht.