Leve de bieb!

Voorkom sluiting in Amsterdam

Leve de bieb!

Door Lodewijk Asscher op 4 december 2020 Delen

De bibliotheek is een magische plek in veel steden en dorpen.

Een plek waar je je kunt verliezen in boeken. Waar je zonder duidelijk doel naar binnen kunt lopen en met nieuwe verhalen naar buiten komt. Waar mensen elkaar ontmoeten, waar kinderen worden voorgelezen. Waar mensen Nederlands leren spreken, lezen en schrijven. Jong en oud. Zoals Bea en Alex, die ik deze week sprak in Enschede.

Maar op teveel plaatsen staat het voortbestaan van de bibliotheek onder druk. Zo ook in Almelo, waar ik deze week week was. De plaatselijke bibliotheek zou daar door bezuinigingen moeten sluiten. Samen met Herman Finkers maakte ik me hier al druk over. De gemeenteraad van Almelo kwam gelukkig in actie waardoor de bibliotheek nu toch open kan blijven.

"Filialen met sluiting bedreigd"

Hetzelfde is nu nodig in Amsterdam, daar worden vier filialen met sluiting bedreigd. Juist ook in de buurten waar de bibliotheek het hardste nodig is. Dat kan de bedoeling niet zijn.

Dat het ook anders kan zagen we deze week in de gemeente Heeze-Leende. Waar met behulp van het stimuleringsfonds bibliotheken deze week juist weer een bieb werd geopend.

De bieb is echt een noodzakelijke voorziening. Als een ontmoetingsplek in buurt, wijk en dorp. Maar ook in ons offensief tegen laaggeletterdheid. Steeds meer Nederlanders hebben moeite met lezen en onze kinderen horen bij de slechtste lezers ter wereld. Daarom is een offensief tegen laaggeletterdheid nodig, waarbij de bibliotheken onmisbaar zijn.

"Daarom doe ik de oproep:
van Almelo tot Amsterdam, geen bibliotheek meer dicht!"

Daarom doe ik de oproep: van Almelo tot Amsterdam, geen bibliotheek meer dicht! De gemeenten kunnen daar niet alleen voor opdraaien, zij hebben steun nodig van de Rijksoverheid. En laten we er juist ook voor zorgen dat de komende jaren in elk dorp waar geen bibliotheek is, er eentje de deuren kan openen. Leve de bieb!

Maak het verschil - doneer nu voor de campagne!

We kunnen #NietZonderJou

Meld je aan en maak het verschil!