Sneller uitzicht op betere toekomst voor mensen met schulden<br />

Sneller uitzicht op betere toekomst voor mensen met schulden

Door Barbara Kathmann op 26 januari 2023 Delen

Sneller uitzicht op betere toekomst voor mensen met schulden

Wanneer je de pech hebt de eindjes niet meer aan elkaar te kunnen knopen, kunnen schulden al snel ontstaan. Door een sneeuwbaleffect zit je voor je het weet in grote problemen. Het schuldsaneringstraject waar je vervolgens in terecht kunt komen, kan jaren duren. Dat is een bittere pil voor iedereen die ermee te maken krijgt. We moeten mensen dus sneller en beter helpen wanneer ze in financiële problemen komen.

Wettelijk schuldsaneringstraject nu gehalveerd

Het is dan ook enorm goed nieuws dat we het samen met GroenLinks, D66 en de ChristenUnie voor elkaar hebben gekregen om de looptijd van het wettelijk schuldsaneringstraject te halveren van drie jaar naar anderhalf jaar. Het voorstel werd namelijk met ruime meerderheid aangenomen in de Tweede Kamer! Hierdoor hoeven mensen minder lang op een houtje te bijten en kunnen ze hun leven sneller oppakken. De rechter behoudt wel de vrijheid naar eigen inzicht het traject langer te laten duren, mocht hij of zij vinden dat dit nodig is.

Mensen met schulden verdienen vertrouwen en uitzicht op een betere toekomst. Zeker in een tijd van oplopende inflatie en armoede moeten we meer doen om schulden te voorkomen en deze sneller te verhelpen. Uit onderzoek blijkt keer op keer dat voortslepende schuldsaneringstrajecten niet alleen desastreus zijn voor mensen met schulden en hun kinderen, maar dat ook de samenleving een hoge prijs betaalt. Mijn voorstel om de looptijd van de schuldsanering te halveren is dus een mooie stap in de goede richting!

Maak het verschil - doneer nu voor de campagne!

We kunnen #NietZonderJou

Meld je aan en maak het verschil!

Steun onze docenten en blijf op de hoogte

Steun onze strijd en blijf op de hoogte van al onze acties, ideeën en activiteiten omtrent leraren.

Berichten