Een prijsplafond energie is nu nodig

Door Attje Kuiken op 11 september 2022 Delen

Samen met GroenLinks willen wij de energierekening van huishoudens maximeren door een prijsplafond vast te leggen.

We willen tot een gebruik van 1500 kuub gas en 3300 kwh de prijs vastleggen op het niveau van januari 2022 en gezinnen op die manier beschermen tegen de instabiliteit van de markt. Dit kan voor een gemiddeld huishouden honderden euro’s per maand schelen.

Dit kan voor een gemiddeld huishouden honderden euro’s per maand schelen.

De energierekening van huishoudens steeg de afgelopen maanden enorm. Het CBS stelt dat 1,2 miljoen huishoudens dit jaar nog in financiële nood komt en het aantal kinderen dat in armoede opgroeit stijgt naar 300.000 kinderen.

Het aantal kinderen dat in armoede opgroeit stijgt naar 300.000.

Al maanden vragen we om extra maatregelen, maar het kabinet weigert te handelen met het argument dat niets uitvoerbaar is. Dit plan is wel snel uitvoerbaar. Duitsland en België hebben al een vergelijkbaar plan en ook Oostenrijk beslist deze week over een prijsplafond.

Dit plan is wel snel uitvoerbaar.

Het voorstel wordt onder meer gedekt door het instellen van een windfalltax, ofwel een belasting op de overwinsten van bedrijven die profiteren van de energiecrisis. Naast het plafond moet er hard gewerkt worden aan een energiebesparingsplan, zodat onze afhankelijkheid van gas afneemt, de kosten structureel dalen en er ook aan klimaatdoelstellingen gewerkt wordt.

Miljoenen mensen komen deze winter in de financiële problemen.

Miljoenen mensen komen deze winter in de financiële problemen. Daar moet én kan iets aan gedaan worden. Daarom komen wij met een concreet voorstel dat dit jaar nog het verschil kan maken en voorkomt dat mensen in de schulden belanden.

Steun je ons plan? Doe mee en teken de petitie.

Maak het verschil - doneer nu voor de campagne!

We kunnen #NietZonderJou

Meld je aan en maak het verschil!

Steun onze docenten en blijf op de hoogte

Steun onze strijd en blijf op de hoogte van al onze acties, ideeën en activiteiten omtrent leraren.

Berichten