‘Geef de regio’s buiten de Randstad ruimte en vertrouwen’

Door Jan Schuurman Hess op 22 oktober 2020 Delen

Rieja Raven (36) groeide op in de omgeving van Beilen, in Drenthe. Vanuit het ouderlijk huis was de eerste bushalte vijf kilometer verderop. Het Drentse platteland is haar dierbaar; ze heeft een duidelijke boodschap voor 'Den Haag’' "Gelijke kansen? Dan ook in Drenthe. Want er is hier echt wat aan de hand."

Rieja Raven glimlacht. We drinken een kopje koffie, corona-proof, in het grand café de Heeren in Coevorden. Hier is ze werkzaam bij de gemeente als economisch adviseur, en belast met 'internationale betrekkinge0'. Coevorden is een oude vestingstad, in de zuidoosthoek van Drenthe, op de grens met Duitsland. Een van oudsher strategisch belangrijke plaats, de toegangspoort tot Noord-Nederland. Vanuit Coevorden ging je via de Hondsrug naar de stad Groningen.

Rieja Raven

Ik heb veel tijd gestoken in de partij

Na haar studie in Groningen, ging Rieja aanvankelijk aan de slag als vertaler, werkte voor een busbedrijf in het Duitse Oldenburg en later als subsidieadviseur. Daarnaast werd ze fractiemedewerker bij de PvdA in de gemeenteraad van Midden Drenthe en in vanaf 2010 was ze twee periodes raadslid. Ze werd ook actief in het gewestelijk bestuur van de PvdA in Drenthe en in diverse campagnes. "Ik heb veel tijd gestoken in de partij," vertelt ze, "maar het kostte mij uiteindelijk te veel energie om echt vernieuwing te bereiken. Dat was mede aanleiding om in 2018 te stoppen met de actieve politiek. Maar het bloed blijft kruipen en ik blijf de partij trouw, natuurlijk."

Tussen alle bedrijven door behaalde Rieja ook nog een mastertitel in de landschapsgeschiedenis, een bijzondere, interdisciplinaire tak van de historische wetenschap. Verleden, heden en toekomst van het landschap worden daar in verbonden. Even was er de gedachte om te gaan promoveren in Groningen. "Maar ik kwam dan terecht ik een klein kamertje en zou me daar jaren moeten opsluiten," verzucht Rieja. "Dat trok me niet; ik ben te graag onder de mensen."

Verbindend besturen

Het aanbod om in Coevorden te solliciteren naar een baan als beleidsadviseur kwam daarom ook op het juiste moment. Het gemeentebestuur kenmerkt zich door een heel open blik en wat heet 'verbindend besturen'. Beleid wordt altijd in samenspraak met burgers, ondernemers, en organisaties ontwikkeld. Die open houding reikt tot voorbij de grens. Samenwerken is vanzelfsprekend. Dat geldt in ieder geval voor toerisme, veiligheid en onderwijs, maar ook op het terrein van de gezondheidszorg wordt samenwerking gezocht en gevonden, zoals bleek tijdens de corona-crisis, toen Nederlandse patiënten in Duitsland op de IC terecht konden.

Wanneer ik Rieja Raven naar haar ideeën over de toekomst vraag, is het even stil. Dan verontschuldigt ze zich eerst, omdat men hier geneigd is zichzelf bescheiden op te stellen. Maar dan is ze beslist: "Er is hier, in de zuidoosthoek van Drenthe, echt wat aan de hand. Eén: de mensen hier leven minder lang dan gemiddeld in Nederland, ze zijn ongezonder. Twee: De werkloosheid is groter, de armoede hoger dan gemiddeld. Gelijke kansen betekent dat dit ook voor Drenthe moet gelden, voor alle regio’s buiten de Randstad. Gelijke kansen betekent ook gelijke voorzieningen. Wij zijn hier altijd pioniers geweest. Er zijn hier aan de grens met Duitsland volop mogelijkheden; we hebben van oudsher internationale contacten, tot in Wit-Rusland aan toe."

Niets is te gek

Rieja vervolgt: "Nieuwe plannen? Niets is te gek. We onderzoeken wat kan, wat werkt en we voeren het uit. Een mentaliteit van ‘aanpakken en doordoen’ hebben we al. Om deze regio verder te brengen in deze snel veranderende wereld is het van belang dat we blijven leren, en dat geldt voor iedereen. Van productiemedewerker tot CEO. Maar daar is wel wat voor nodig. De regering, 'Den Haag', zou de regio’s buiten de Randstad meer ruimte en vertrouwen kunnen geven. Wij kunnen en willen veel, veel meer dan nu mogelijk is."