Aya Selman: raadslid, actievoerder en verpleegster op de corona-afdeling

Door Jan Schuurman Hess op 3 april 2020 Delen

Aya Selman is verpleegster, net 27 jaar, actievoerder, en raadslid voor de PvdA in Almere. Vanaf deze week is de afdeling waar ze werkt ingericht voor de behandeling van corona-patiënten.

“Ik heb er geen angst voor. Dit is het werk wat je kunt doen. Daar heb ik voor gekozen,” zegt ze. “Nu moet je opstaan. De taak die wij hebben, ook als politici, is om het volk te beschermen en te leiden. Dat is wat er van ons wordt verwacht.”

Aya werd geboren in Libanon en kwam in het kader van gezinshereniging op haar veertiende jaar naar Nederland. Haar vader die hier als kunstenaar en galeriehouder een bestaan had opgebouwd vestigde zich met zijn gezin in Almere. Aya zegt trots: “Echt, een prachtige stad.” Ze ging naar school, volgde aan het ROC een opleiding tot verpleegster, werd actief voor Vluchtelingenwerk en de voedselbanken in Almere. Voor de jongste gemeenteraadsverkiezingen werd ze door verschillende partijen benaderd voor een plek op de lijst; ze koos vol overtuiging voor de PvdA. En hoewel ze onder op de lijst een plaatsje kreeg, werd ze met voorkeursstemmen ruim verkozen. “Ik had door al mijn actievoeren al zo’n 10.000 volgers in de sociale media. Mensen kennen me, en ik ken hen.”

Als jong gemeenteraadslid moest ze haar weg vinden; het eerste jaar was echt zoeken, overleven en leren. Ze miste het actievoeren, de mensen, wanneer ze stukken moest lezen en een mening vormen. Maar gaande weg ontstond er een balans: het actie voeren, de straat op en effectief zijn in de gemeenteraad.

Aya legt het zo uit. “We zien dat mensen hamsteren en dat de supermarkten daardoor nauwelijks nog iets kunnen afstaan voor de voedselbanken in de stad. Dus dacht ik direct: laten we via de afdeling van de PvdA adressen aanbieden waar mensen zelf spullen, eten, kunnen brengen. Die goederen halen wij dan op, en bezorgen ze bij het Voedselloket/ de voedselbank. Dat gaat hartstikke goed. We zijn effectief. Het gewest van de PvdA in Flevoland werd er door geïnspireerd. Elke afdeling in de provincie heeft nu voor 500 euro boodschappen gedaan, en die brengen we zaterdag naar de voedselbanken. En tegelijk heb ik er in de gemeenteraad voor gepleit om er voor te zorgen dat de voedselbanken genoeg spullen hebben. Dat moet. Je moet er nu staan, voor de mensen. Op straat en in de Raad. En ja… zo doen we dat als PvdA.”