Een hoger minimumuurloon: aangenomen!

De initiatiefwet van PvdA en GroenLinks is aangenomen.

Een hoger minimumuurloon: aangenomen!

Door Barbara Kathmann op 14 februari 2023 Delen

Volle werkdagen maken, maar te weinig verdienen om een normaal leven te leiden; het is de realiteit van honderdduizenden Nederlanders. Aan deze schandalige situatie moet zo snel mogelijk een einde komen. Dat kan gewoon! Daarom dienden de PvdA en GroenLinks een initiatiefwet in waarmee vanaf 1 januari 2024 één minimumuurloon wordt ingevoerd die voor velen ruim 10% hoger is. Daarmee zetten we een belangrijke stap naar een sociaal minimumloon waarvan iedereen kan rondkomen. De wet is vandaag met ruime meerderheid aangenomen.

Van je loon de boodschappen, de huur en de sportvereniging van je kinderen kunnen betalen, is helaas al lang niet meer vanzelfsprekend. Volgens het Sociaal en Cultureel Planbureau zijn er 220.000 ‘werkende armen’ in Nederland. Daar liggen politieke keuzes onder.

Met het minimumloon bepalen we wat we een rechtvaardig loon vinden voor iemands werk. Het een kwestie van beschaving dat we in een rijk land als Nederland garanderen dat iemand in ieder geval de rekeningen moet kunnen betalen.

Mensen die het minimumloon verdienen vormen de ruggengraat van de samenleving. Denk aan het supermarktpersoneel, uitzendkrachten of bouwvakkers. Die ruggengraat is hebben afgelopen jaren verwaarloosd. Als je een normaal leven wil leiden, moeten de mensen die dat mogelijk maken ook kunnen rekenen op een normaal leven. Daarvoor is een minimumuurloon van minimaal 14 euro nodig.

Mensen die het minimumloon verdienen vormen de ruggengraat van de samenleving.

Met de initiatiefwet minimumuurloon wordt een belangrijke stap gezet naar een socialer minimumuurloon. Op dit moment kent Nederland enkel een minimummaandloon. Iemand die 40 uur werkt op het minimumloon, verdient daarom even veel als iemand die 36 uur werkt. Zo verschilt het momenteel per sector of je per uur 11,16 euro verdient of 12,40 euro. De initiatiefwet introduceert vanaf 1 januari 2024 één minimumuurloon op basis van een 36-urige werkweek, zodat iedereen recht heeft op het hoogste tarief.

Het minimumloon wordt daarmee transparanter, maar ook hoger voor iedereen die in een sector werkt met een werkweek van meer dan 36 uur. Dat gaat om honderdduizenden werkenden. Wie bijvoorbeeld als uitzendkracht het minimumloon verdient, gaat er met 10% op vooruit. Daarnaast is de verwachting dat lonen boven het minimumloon ook zullen stijgen, omdat werkgevers loonverschillen in stand willen houden.

De introductie van een minimumuurloon is een belangrijke stap naar een sociaal minimumloon.

De introductie van minimumuurloon op basis van een 36-urige werkweek is een belangrijke stap naar een sociaal minimumloon. Met initiatiefwetgeving laten we zien dat het ook anders kan. Maar om ervoor te zorgen dat iedereen een inkomen heeft om een fatsoenlijk leven te kunnen leiden, is er meer nodig. Daar blijven we voor strijden.

Senna Maatoug en Barbara Kathmann

Berichten