Mei Li Vos

Tweede Kamerlid

ZZP'ers, Marktwerking, Kansspelbeleid, Wetenschapsbeleid

Meer geld voor baanbrekend onderzoek

Foto Pixabay / mwooten

Vandaag maakte Jet Bussemaker, onze minister van Onderwijs Cultuur en Wetenschap, bekend dat de regering dertig miljoen euro gaat investeren in de Nationale Wetenschapsagenda. Dat is goed nieuws voor alle Nederlanders. Door meer kennis kunnen we oplossingen vinden voor chronische ziekten, het klimaatprobleem, maar ook antwoord krijgen op hoe er bijvoorbeeld beter kan worden bemiddeld bij conflicten die samenlevingen splijten.

We dreigen onszelf kapot te flexibiliseren

Foto Flickr / Martin Schilder Groep

Als het gaat om 'flexwerken, is Nederland met vlag en wimpel Europees kampioen. Nederland maakt het op dit punt zelfs zo bar en boos, dat de Europese Commissie de noodklok luidt. Het is dan ook hoog tijd de doorgeschoten flexibilisering van de arbeidsmarkt terug te draaien. Dat is niet alleen goed voor Nederlandse werkenden, maar ook voor de economie als geheel. Dat schrijven Agnes Jongerius en ik in een opiniestuk in het Algemeen Dagblad.

Maak einde aan schijnzelfstandigheid pakketbezorgers

Foto Flickr /  FaceMePLS

Van je werk moet je rond kunnen komen en je moet niet structureel zo veel overwerken dat je je kinderen nauwelijks ziet. Toch is dat de situatie voor veel zogenaamd zelfstandige pakketbezorgers. Ik roep de minister daarom op te voorkomen dat deze sector kapot gaat aan de concurrentie op arbeidsvoorwaarden. En ik roep PostNL op eindelijk te stoppen hofleverancier te zijn van schijnzelfstandigen.