Mei Li Vos

Tweede Kamerlid

ZZP'ers, Marktwerking, Kansspelbeleid, Wetenschapsbeleid

We dreigen onszelf kapot te flexibiliseren

Foto Flickr / Martin Schilder Groep

Als het gaat om 'flexwerken, is Nederland met vlag en wimpel Europees kampioen. Nederland maakt het op dit punt zelfs zo bar en boos, dat de Europese Commissie de noodklok luidt. Het is dan ook hoog tijd de doorgeschoten flexibilisering van de arbeidsmarkt terug te draaien. Dat is niet alleen goed voor Nederlandse werkenden, maar ook voor de economie als geheel. Dat schrijven Agnes Jongerius en ik in een opiniestuk in het Algemeen Dagblad.

Maak einde aan schijnzelfstandigheid pakketbezorgers

Foto Flickr /  FaceMePLS

Van je werk moet je rond kunnen komen en je moet niet structureel zo veel overwerken dat je je kinderen nauwelijks ziet. Toch is dat de situatie voor veel zogenaamd zelfstandige pakketbezorgers. Ik roep de minister daarom op te voorkomen dat deze sector kapot gaat aan de concurrentie op arbeidsvoorwaarden. En ik roep PostNL op eindelijk te stoppen hofleverancier te zijn van schijnzelfstandigen.

ZZP'er: gewoon een vrije keuze voor een manier van werken

Foto Flickr/ Jeroen van Lieshout

Wij willen dat de kostenverschillen tussen zzp-ers en werknemers kleiner worden. Niet door te morrelen aan de zelfstandigenaftrek of andere fiscale voordelen van zzp-ers. Wel door een werknemerskorting in de loonbelasting in te voeren. Dan bereiken we dat de keuze tussen werknemerschap en zzp-schap niet een kwestie van geld wordt, maar gewoon een vrije keuze voor een manier van werken.

Dit schrijf ik met Ed Groot in een opiniestuk dat vanochtend in de Volkskrant is verschenen.