Mei Li Vos

Tweede Kamerlid

ZZP'ers, Marktwerking, Kansspelbeleid, Wetenschapsbeleid

Van stukloon naar arbeidscontract voor postmedewerker

Foto Flickr / FaceMePLS

Vandaag is een grote stap gezet om te zorgen dat iedereen in de postmarkt een goede baan met goede arbeidsvoorwaarden heeft. De Tweede Kamer heeft namelijk ingestemd met het voorstel van PvdA en SP waarmee een einde wordt gemaakt aan de zogenoemde ‘stukbeloning’. Ik ben daar zo gelukkig mee, omdat hiermee alle medewerkers in de postmarkt eindelijk zicht op een echte baan krijgen. We zetten daarmee ook weer een volgende stap om schijnconstructies uit te bannen.

Zorgen over eigen bedrijf naast arbeidsongeschiktheidsuitkering

Fractiegenoot Grace Tanamal en ik zijn geschrokken over het bericht dat een Rotterdamse vrouw met een arbeidsongeschiktheidsuitkering eerst gestimuleerd werd door het UWV om als zelfstandige te beginnen, maar vervolgens gebrekkig werd voorgelicht. Hierdoor werd zij geconfronteerd met forse naheffingen. Wij hebben de minister van Sociale Zaken gevraagd of dit een incident betreft of dat het UWV vaak vergelijkbare klachten krijgt. Daarnaast willen we weten wat hij eraan gaat doen om zulke gevallen in de toekomst te voorkomen.

Betere afspraken maken voor franchise-ondernemers

De PvdA wil de positie van de duizenden franchise-ondernemers in Nederland verbeteren. Ik zou het goed vinden als er heldere afspraken komen over wat wel en niet kan en mag bij franchising. Dan weten franchisenemers waar ze aan toe zijn en kunnen zij beter hun werk doen. Dat is niet alleen voor henzelf belangrijk, maar ook voor de rest van Nederland: franchises bezorgen vele Nederlanders een baan.