Khadija Arib
2Kandidaat Tweede Kamerlid

Khadija Arib

Over mij

Khadija Arib (1960) kwam op 15-jarige leeftijd vanuit Marokko naar Nederland. In Nederland volgde Arib een opleiding aan de Sociale Academie en studeerde zij sociologie aan de Universiteit van Amsterdam. Voordat Arib politiek betrokken raakte, was zij al maatschappelijk actief. Zo kwam zij op voor de positie van migrantenvrouwen. Dat was ook het moment waarop Arib de behoefte voelde om directe invloed te hebben. Na een maatschappelijke carrière werd zij in 1998 lid van de Tweede Kamer namens de PvdA en in 2016 werd Arib Voorzitter van de Tweede Kamer. Daarvoor was zij al plaatsvervangend Voorzitter.

Arib heeft zich altijd ingezet voor universele waarden die horen bij de democratie, zoals gelijkwaardigheid, vrijheid en rechtvaardigheid. Opkomen voor gelijke rechten tussen mannen en vrouwen en het verbeteren van de positie van vrouwen is een rode draad in haar politieke en maatschappelijke leven.

In 2017 werd Khadija Arib in de Opzij Top 100 uitgeroepen tot invloedrijkste vrouw van Nederland. In 2018 won zij de Thorbeckeprijs voor politieke welsprekendheid en werd zij verkozen tot Woman of the Year door Harpers Bazaar vanwege de inspirerende manier waarop ze haar rol vervult: krachtig, vastberaden én met humor. Ook won Arib in 2018 de Eberhard van der Laan Mediation Award voor haar verbindende rol in de samenleving.

In 2019 ontving Arib de ‘Chevalier dans l’Ordre national de la Légion d’Honneur’, de hoogste Franse nationale onderscheiding. Zij kreeg deze onderscheiding omdat ze, als voorzitter van de contactgroep Frankrijk en als Voorzitter van de Tweede Kamer, een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de goede betrekkingen tussen Frankrijk en Nederland.

In 2020 ontving Arib de Aletta Jacobsprijs voor haar strijd voor emancipatie, gelijkheid en democratische waarden. In 2020 nam zij ook een eredoctoraat van de Vrije Universiteit Amsterdam (VU) in ontvangst voor haar ‘grote bijdrage aan de positie van migrantengroepen in onze samenleving en haar inzet voor de waarden van de democratie, met speciale aandacht voor de stem van minderheden’.

khadijaArib @khadijaarib

De uitslagen van de verkiezingen worden vanavond vanuit de Tweede Kamer, het hart van onze democratie, bekend gemaakt. Iedereen staat klaar. Lang leve de parlementaire democratie. https://t.co/oPTqMsmsSV

khadijaArib @khadijaarib

Internationale Vrouwendag. De dag waarop vrouwen over de hele wereld solidair met elkaar zijn en tegen onderdrukking strijden. De dag waarop we, net als Lale Gül, de stilte doorbreken en voor vrijheid en zelfbeschikking van meisjes en vrouwen opkomen, in Nederland en daarbuiten.

khadijaArib @khadijaarib

Het hart van de democratie in de VS is gisteren het toonbeeld van onrust geweest. Het laat zien hoe belangrijk het is in een democratie met elkaar in gesprek te blijven, ook als we het niet met elkaar eens zijn. Met woorden en wederzijds respect.

Berichten