Sociale keuzes voor Nederland zijn mogelijk

Door Attje Kuiken op 14 december 2022 Delen

Nederland is toe aan een andere, eerlijkere koers. En PvdA en GroenLinks laten vandaag zien dat het mogelijk is.

Dat we kunnen investeren in de toekomst van Nederland. In fors hogere lonen zodat werken weer loont. In sportverenigingen, de cultuursector en zorginstellingen die dreigen om te vallen door de gestegen kosten voor energie. In het grootschalig isoleren van tochtige huurwoningen en zo zorgen voor een flinke besparing op de rekening.

Dat is heel hard nodig, want hoewel veel van ons er in deze koude decembermaand nog warmpjes bij zitten en zich verheugen op de kerstdagen, geldt dat voor te veel mensen helemaal niet. De rijen voor de voedselbanken zijn urenlang, de kachel wordt uitgezet, cadeautjes liggen er niet onder boom. De tweedeling is pijnlijk en daar moeten we iets aan doen.

Het is nu juist belangrijk om sociale keuzes te maken, om eerlijk te delen. Wij durven die keuzes te maken en laten zien dat het kan.

Want natuurlijk kan niet iedereen volledig worden gecompenseerd voor de gestegen kosten. Maar bezuinigingen, waar onder andere de VVD nu al op voorsorteert, zijn onacceptabel. Het is nu juist belangrijk om sociale keuzes te maken, om eerlijk te delen. Wij durven die keuzes te maken en laten zien dat het ook kan. Als we nu een hogere bijdrage vragen van grote vermogens, grote bedrijven en belastingontwijking eindelijk serieus aanpakken, is het mogelijk om te investeren.

Met ons plan gaan we zorgvuldig om met de overheidsfinanciën, en investeren we in een sociale en groene toekomst voor iedereen. Onder de zinspreuk “vooruitgang kun je kopen” hebben de coalitiepartijen moeilijke keuzes telkens voor zich uitgeschoven en verschillen afgekocht. Aan het einde van de rit is straks niet alleen de portemonnee van Nederlanders leeg, maar de schatkist van het ministerie van Financiën ook.  Ook daarom zijn sociale en eerlijke keuzes nodig.

Tot slot doen we ook een beroep op bedrijven. Er zijn al mooie voorbeelden van bedrijven die hun werknemers compenseren voor de hoge inflatie. Maar tegelijkertijd lieten recente berekeningen van het Centraal Planbureau (CPB) zien dat steeds meer van de winsten van bedrijven naar aandeelhouders en minder naar werknemers gaat. Het is dan ook tijd voor een grootschalige loongolf waarbij de winsten weer naar werkenden gaat.

Het is nu alle hens aan dek. Laten we er samen voor zorgen dat deze winter niemand door het ijs zakt en de schatkist weer op orde komt. Voor een sociale toekomst voor iedereen.

Lees hier ook het interview met Attje Kuiken en Jesse Klaver op NU.nl.

Onze keuzes

Berichten