Red de sportclub bij jou in de buurt!

Door Mohammed Mohandis op 16 november 2022 Delen

In het kort:

• Door de stijgende energieprijzen dreigen veel sportclubs in Nederland de deuren te sluiten.
  • Dat mogen we niet laten gebeuren. Daarom slaan we de handen ineen met de verenigingen en roepen we het kabinet op om in actie te komen.
  • Help mee door deze petitie te tekenen!

De sportvereniging is belangrijk voor ons allemaal. We kunnen er ontspannen, blijven er fit en sluiten er vriendschappen voor het leven.

Maar door de stijgende energieprijzen komen veel sportclubs in Nederland in de problemen. Zo overweegt een kwart van de amateur sportclubs de deuren deze winter al te sluiten vanwege de oplopende energierekening. Dat blijkt uit een enquête van de RVVB, gehouden onder de bestuurders van ruim 1200 amateur sportverenigingen. Lees hier de samenvatting van de resultaten.

Veel sportclubs hebben de kantine al gesloten of het douchen in de kleedkamers beperkt. Dat baart mij grote zorgen.

Sportclubs hebben al enige tijd moeite met de oplopende energierekening. Veel clubs hebben de kantine al gesloten of het douchen in de kleedkamers beperkt. Dat baart mij grote zorgen. Ik vroeg het kabinet daarom in juni al om te kijken hoe sportverenigingen en -accommodaties die vanwege stijgende energieprijzen in de knel komen, kunnen worden ondersteund. De minister zei toen meer tijd nodig te hebben.

Maar we hebben geen tijd te verliezen! Daarom slaan we de handen ineen met de verenigingen. Samen dringen wij bij het kabinet aan om nú in actie te komen en met concrete maatregelen de amateurclubs te steunen.

Wat er volgens ons moet gebeuren? ⤵️

• Kom met een gericht sportreddingsfonds in samenwerking met gemeenten voor amateurclubs.
  • Breidt ondersteuningsregelingen uit voor sportende kinderen, zoals het sport- en cultuurfonds.
  • Zorg voor een wettelijke zorgplicht voor gemeenten om voldoende sportaccommodaties te garanderen.
  • Kom met een verduurzamingsoffensief voor amateurverenigingen, zodat verenigingen die willen omschakelen naar duurzame energie dat ook kunnen betalen

We moeten er alles aan doen om de amateurverenigingen in stand te houden. Maar om dit kabinet te overtuigen, hebben we jouw hulp nodig.

Teken de petitie in het belang van alle sportverenigingen en vrijwilligers!

Teken daarom deze petitie in het belang van alle sportverenigingen en vrijwilligers! Met genoeg handtekeningen zal het kabinet toch echt in beweging moeten komen en kunnen we er daadwerkelijk voor zorgen dat al die amateurclubs, die essentieel zijn voor ons, onze kinderen en de buurt, de deuren open kunnen houden.

Tijdens mijn debatten in de Tweede Kamer blijf ik in samenwerking met andere partijen de komende dagen en weken aandacht vragen voor dit probleem, zodat we er samen voor kunnen zorgen dat jouw lokale sportclub de deuren open kan blijven houden.