Maak het coronavaccin voor iedereen toegankelijk

Door Lilianne Ploumen op 30 november 2020 Delen

Het waren hoopvolle berichten. Het eerste coronavaccin lijken voor 90 à 95% te beschermen tegen het virus. Eindelijk licht aan het eind van de tunnel. Als het vaccin is goedgekeurd moeten we ervoor zorgen dat iedereen zich zo snel mogelijk kan laten vaccineren. Maar dat dreigt nu mis te lopen. Door commerciële belangen en winstbejag.

Vorige week liet de Amerikaanse farmaceut Pfizer weten geen afstand te willen doen van het zogenaamde octrooi op een coronavaccin. Een octrooi geeft de ontwikkelaar een alleenrecht op de productie van een vaccin. Op die manier zorgen ze ervoor dat alleen zijzelf het vaccin mogen produceren en verkopen, met alle vertraging van dien. Het lijkt er dus op dat een aantal van deze farmaceutische bedrijven hun eigen portemonnee belangrijker vinden dan goede en liefdevolle zorg voor iedereen. Dat moet anders.

“Samen met GroenLinks zal ik daarom deze week een initiatiefwet indienen om ervoor te zorgen dat de productie van coronavaccins niet in handen kan blijven van een farmaceut. “

Samen met GroenLinks zal ik daarom deze week een initiatiefwet indienen om ervoor te zorgen dat de productie van coronavaccins niet in handen kan blijven van een farmaceut. Dit kan door een zogeheten dwanglicentie, waarbij de overheid een farmaceut dwingt – tegen een fatsoenlijke betaling – de beschermde informatie prijs te geven. Door die wet moet de overheid meer handvatten krijgen om een farmaceut te dwingen hun octrooi te breken, zodat sneller meer vaccins kunnen gemaakt worden voor iedereen.

In landen als Duitsland en Canada liggen ook al plannen klaar om soortgelijke procedures makkelijker te maken. En dat kan hier ook. Met deze initiatiefwet krijgt de minister van Volksgezondheid – en niet langer alleen de minister van Economische Zaken – namelijk de mogelijkheid om in het belang van de volksgezondheid een farmaceut te dwingen een octrooi te delen zodat ook anderen het vaccin of geneesmiddel kunnen produceren. Dat leidt tot grotere beschikbaarheid en eerlijkere prijsstelling van vaccins en geneesmiddelen.

“Dat leidt tot grotere beschikbaarheid en eerlijkere prijsstelling van vaccins en geneesmiddelen.”

In de productie van de vaccins is veel belastinggeld geïnvesteerd. En terecht. Maar het is dan niet terecht dat de private belangen van een farmaceut het winnen van het maatschappelijke belang.  Vaccins moeten toegankelijk en betaalbaar zijn en als de markt dat niet regelt, moet de overheid dat afdwingen.

“Vaccins moeten toegankelijk en betaalbaar zijn en als de markt dat niet regelt, moet de overheid dat afdwingen.”

Maak het verschil - doneer nu voor de campagne!

We kunnen #NietZonderJou

Meld je aan en maak het verschil!