Maak een einde aan tijdelijke huurcontracten

Door Henk Nijboer op 3 december 2020 Delen

Iedereen heeft een fijne, betaalbare woning nodig. Helaas is dit voor veel mensen lang niet vanzelfsprekend. Zo stijgen de prijzen van huurwoningen veel te hard en raken deze voor veel mensen onbetaalbaar.

Dat komt onder andere omdat veel pandjesbazen en huisjesmelkers gretig gebruik maken van tijdelijke huurcontracten om zo de huren te verhogen en huurders stil te houden. Het aantal tijdelijke huurcontracten is de afgelopen jaren enorm gestegen. Flex is de nieuwe standaard. Dit is een van de ernstigste ontwikkelingen in de volkshuisvesting. Met name jongeren krijgen hier vaak mee te maken. Dit maakt huurders vogelvrij en veroorzaakt veel stress en onzekerheid.

“Flex is de nieuwe standaard. Dit is een van de ernstigste ontwikkelingen in de volkshuisvesting.”

Door de tijdelijke huurcontracten worden huren makkelijker verhoogd. Met elke nieuwe bewoner verhogen huisbazen de huurprijs met gemiddeld 14,8%. Dat betekent voor veel mensen dat zij na een of twee jaar weer moeten beginnen aan de onmogelijke zoektocht naar een betaalbare woning. Weer inpakken. Weer verhuizen. Weer makelaarskosten betalen. Verpleegkundigen, leraren, politieagenten en vele anderen vragen zich af: heb ik volgend jaar nog wel een thuis?

“Verpleegkundigen, leraren, politieagenten en vele anderen vragen zich af: heb ik volgend jaar nog wel een thuis?”

Tot een paar jaar geleden was een huurovereenkomst zonder einddatum staande praktijk. Dat is ook logisch, omdat het gaat over je huis, de plek die de basis in je leven is. Maar in 2016 zorgde een goedbedoelde wet – in een tijd dat een miljoen huizen onder water stonden – ervoor dat tijdelijke verhuur werd toegestaan. Maar in plaats van alleen in uitzonderingsgevallen gebruik te maken van tijdelijke huurcontracten, kiezen huisbazen nu voor tijdelijke huurcontracten als de norm. Huurders verliezen zo hun rechten. Ze kunnen elk jaar huurverhogingen slikken of stikken. Want je kunt geen kant op. Er zijn immers geen betaalbare woningen beschikbaar.

“We moeten nu ingrijpen om de steeds hogere huren en grotere onzekerheid te bestrijden.”

De PvdA wil weer terug naar de situatie waarbij een vaste huurovereenkomst het uitgangspunt is en een tijdelijk contract een uitzondering voor bijzondere situaties, zoals voor internationale studenten die een jaar in Nederland studeren. We moeten nu ingrijpen om de steeds hogere huren en grotere onzekerheid te bestrijden. Daarom willen we de tijdelijke huurcontracten afschaffen. Samen met GroenLinks stellen we voor om de wet terug te draaien, zodat huurcontracten voor onbepaalde tijd weer het uitgangspunt worden.

Op deze manier maken we een einde aan de onzekerheid die veel huurders met een tijdelijk huurcontract ervaren, zodat ook zij weer zeker zijn van een fijne en betaalbare woning.

Maak het verschil - doneer nu voor de campagne!

We kunnen #NietZonderJou

Meld je aan en maak het verschil!

Steun onze docenten en blijf op de hoogte

Steun onze strijd en blijf op de hoogte van al onze acties, ideeën en activiteiten omtrent leraren.