Henk Nijboer
3Kandidaat Tweede Kamerlid

Henk Nijboer

Over mij

Henk Nijboer is een geboren en getogen Groninger. Hij ging in Ten Boer naar school, deed het VWO aan het Wesselgansfortcollege in de stad en studeerde af in de algemene economie aan de Rijksuniversiteit Groningen (cum laude).

Vervolgens deed Nijboer wetenschappelijk onderzoek aan de Universiteit Leiden en werkte enkele jaren bij de directie Algemene Financiële Economische Politiek van het ministerie van Financiën. Ook maakte hij deel uit van de commissie die het verkiezingsprogramma ’Ons plan voor een eerlijker en fatsoenlijker Nederland’ schreef.

Sinds 2012 is Henk woordvoerder Financiën in de Tweede Kamer. Hij nam initiatieven om de financiële sector te beteugelen (o.a. invoering strengste bonuswetgeving van Europa, aanpak van private equity partijen). Hij leidde de parlementaire ondervragingscommissie die onderzoek deed naar fiscale constructies.

Als econoom en financieel woordvoerder wil Henk bouwen aan een socialere, duurzamere economie waarin niet de aandeelhouder maar ons aller welzijn voorop staat. Waarin we koesteren wat echt van waarde is: onderwijs, zorg, publieke voorzieningen. De ongelijkheid in kansen, inkomen en vermogen wil Henk terugdringen. Ons belastingstelsel moet rechtvaardiger en groener. Een hogere winstbelasting, de introductie van een vermogensbelasting en een belastingdienst die uitgaat van vertrouwen in plaats van wantrouwen.

Sinds 2017 is hij ook woordvoerder wonen, volkshuisvesting en gaswinning. Henk maakt zich sterk voor meer betaalbare woningen, meer investeringen in leefbaarheid en een betere bescherming van huurders. Hij wil een stevige aanpak van huisjesmelkers en vastgoedbeleggers. Iedereen heeft een fijne, betaalbare woning nodig, maar niemand 590 om mee te speculeren. De gevolgen van de gaswinning in Groningen gaan hem aan het hart, want Groningers ervaren de ellende van de gaswinning nog iedere dag. Als woordvoerder gaswinning wil Henk dat er eindelijk recht wordt gedaan aan de Groningers.

Henk is ruim 10 jaar getrouwd met zijn echtgenoot Simon. Henk loopt graag hard, waaronder af en toe een marathon. Zijn vrienden ziet hij – als dat weer mag – het liefst in de kroeg.

Samen kunnen we onze idealen waarmaken. Doe mee!

Word nu lid

Word vrijwilliger in een kandidatenteam!

Begeleid onze kandidaat-Kamerleden en ga voorop in hun campagne.

henknijboer @henknijboer

Gisteravond in RTL-nieuws over voorstellen PvdA om biedingen op woningen eerlijk, inzichtelijk en duidelijk te maken voor iedereen. Het Noorse model is een goed voorbeeld.

‘Overbieden is de norm geworden, overal en met hogere bedragen dan ooit’ https://t.co/zjE33fRR15

henknijboer @henknijboer

Wat een triest bericht. Liefke streed met hart en ziel voor de Groningse zaak. Schade aan monumenten en boerderijen en in het bijzonder de kerk en omgeving van Krewerd gingen haar enorm aan het hart.
Ik wens Jan, familie en vrienden sterkte toe bij het dragen van dit verlies. https://t.co/VgzUxQstij

henknijboer @henknijboer

Zo staat iemand erbij die net een geweldige maidenspeech hield!
@HabtamudeHoop
🌹🌹🌹 https://t.co/A41LMMkGWU