Een Green Deal voor het klimaat

Door Attje Kuiken op 7 maart 2023 Delen

We merken het allemaal, de aarde warmt op, de zeespiegel stijgt, extreem weer komt steeds vaker voor: het klimaat verandert. En dat gaat razendsnel, zo snel dat er geen leefbare planeet is voor toekomstige generaties.

We mogen geen tijd meer verliezen om daar wat aan te doen. De tijd van kleine stapjes voorwaarts is voorbij, PvdA en GroenLinks moeten in navolging van Europa daarom ook een Nederlandse Green Deal sluiten.

Wij willen dat daarin dwingende afspraken worden opgenomen om ervoor te zorgen dat de klimaatdoelen van Parijs gehaald worden, dat is met de plannen van het kabinet nog ver te zoeken.

PvdA en GroenLinks moeten in navolging van Europa ook een Nederlandse Green Deal sluiten.

En daarnaast is het hard nodig dat we dat op een sociale manier gaan doen. Want klimaatverandering succesvol tegen gaan kan alleen op een eerlijke manier. Dat betekent dat er snel fors geïnvesteerd moet worden in grootschalige isolatie van (sociale) huurwoningen en dat voordelen van zonnepanelen moeten beschikbaar worden voor ons allemaal, ook als je geen eigen woning bezit. Zo helpen we niet alleen het klimaat, maar gaat de rekening ook naar beneden.

Daarnaast PvdA en GroenLinks dat fossiele subsidies worden gestopt en vervuilers juist meer gaan betalen. En dat de subsidies die er nu zijn eerlijker worden verdeeld, minder naar bedrijven en hoge inkomens, maar juist naar de mensen die subsidies nodig hebben.

Op een sociale manier onze aarde redden en de natuur herstellen kan alleen met een stevig links blok.

Europa wijst de weg met de Europese Green Deal van Frans Timmermans. Het is hoog tijd voor Nederland om daar nu op voort te bouwen.

De komende verkiezingen zijn daarbij erg belangrijk, welke kant gaat het op? Een ding is zeker: op een sociale manier onze aarde redden en de natuur herstellen kan alleen met een stevig links blok waar rechts niet omheen kan. Kies dus op 15 maart voor een sociaal en groen Nederland. Stem PvdA.

Berichten