Bevries huren en stop huisuitzettingen

Kamerlid Henk Nijboer roept samen met GroenLinks en de SP het kabinet op om huurders beter te beschermen in het AD.

Bevries huren en stop huisuitzettingen

Door Henk Nijboer op 13 april 2020 Delen

In deze tijd zijn zorgen over je huis wel het laatste wat je kunt gebruiken.

Nu we allemaal thuis zitten, wordt duidelijk hoe belangrijk de zekerheid van een fijne en betaalbare woning is. Toch dreigen veel mensen hun woning kwijt te raken. Omdat de huur onbetaalbaar wordt, of hun contract niet wordt verlengd.

Het kabinet komt met voorstellen om huurders met een tijdelijk contract beter te beschermen maar dat is onvoldoende voor ruim 20.000 huurders met tijdelijke contracten. Zij maken zich grote zorgen. Als de verhuurder wil verbouwen, of al een huurder heeft gevonden die meer betaalt, kan je alsnog uit je huis gezet worden.

Ben je het er niet mee eens, dan zoek je maar wat anders.

Ook vallen nog steeds brieven met de jaarlijkse huurverhoging op de mat. Voor sociale huurwoningen mogen de huren per 1 juli stijgen met maximaal 6,6 procent. In de vrije sector zijn huren helemaal niet gemaximeerd. Daar worden huurders tegen elkaar uitgespeeld voor de hoogste prijs. Ben je het er niet mee eens, dan zoek je maar wat anders.

We zien nu al dat foute pandjesbazen daar misbruik van maken. Mensen kunnen immers geen kant op, door het tekort aan woningen. Daarom roep ik samen met GroenLinks en de SP het kabinet op om huurders beter te beschermen. De huren moeten worden bevroren en huisuitzettingen moeten voorkomen worden.

Zeker tijdens de crisis. Maar ook daarna blijven we werken om misbruik van tijdelijke contracten aan banden te leggen en de huren te maximeren.

Word lid van onze partij

Samen maken we
onze idealen waar