Deze mensen veranderen het onderwijs

Geschreven door Robbert Boeijink.

Deze mensen veranderen het onderwijs

Veertien mensen met een concreet project om Nederland mooier en eerlijker te maken. Het afgelopen jaar volgden zij een leerwerktraject van de PvdA – genaamd Project 20 – met trainingen, workshops en begeleiding. Hoe is het hen vergaan?

We spraken met twee deelnemers die als doel hebben het onderwijs te verbeteren; de een van binnenuit, de ander van buitenaf. Over hun maatschappelijke droom en hun ervaring met Project 20.


Jasper van Doremalen

Als mbo-student voelde Jasper van Doremalen (25) zich niet vertegenwoordigd in de politiek.

In plaats van zich af te wenden, raakte hij vastbesloten dat te veranderen. Middels een lesprogramma wil hij (v)mbo’ers aanmoedigen van zich te laten horen.

Er is een nieuwe vorm van verzuiling aan het ontstaan, meent Jasper. Niet tussen religies of ideologieën, maar tussen hoger en lager opgeleiden. "Ze spreken elkaars taal niet meer, komen elkaar minder tegen. Ik vind het tekenend dat Nederlandse ambtenaren op schrijfcursus moeten om begrijpelijk te leren schrijven. Dat krijg je als daar alleen wo’ers zitten."

12 procent van de Nederlandse bevolking had in 2019 een universitair diploma, het grootste deel is middelbaar of lager opgeleid. Dat deel is volgens Jasper nauwelijks te vinden op de plekken waar beslissingen worden genomen. Wél op de plekken waar de klappen vallen. Niet op kantoor, maar op de werkvloer. Denk aan de zorg en het onderwijs.

‘Ik wil de politieke betrokkenheid onder (v)mbo'ers vergroten’

  • Student Bestuurskunde en Overheidsmanagement (hbo)
  • Voormalig studentenraadslid (mbo)
  • Oud-vicevoorzitter Jongeren Organisatie Beroepsonderwijs (JOB)
  • Scheidsrechter Koninklijke Nederlandse Hockey Bond (KNHB)

Denk bij diversiteit óók aan opleidingsgebied.

"Door de afwezigheid van (v)mbo’ers in de politiek, missen we bepaalde perspectieven. Neem bijvoorbeeld de maatschappelijke discussie over diversiteit. Het is heel goed dat we die proberen te vergroten voor de wat zichtbaardere aspecten als geslacht en afkomst. Maar denk óók aan opleidingsgebied."

Om daar verandering te brengen, is hij vastbesloten de politieke betrokkenheid van zijn voormalig studiegenoten te vergroten. Daarom ontwikkelt hij momenteel een een lesprogramma dat mbo-studenten helpt hun stem te laten horen en medezeggenschap te vergroten.

Je kunt klagen, maar ook denken in oplossingen.

"Ik zie zoveel jongeren op het mbo die dondersgoed weten wat ze willen veranderen, maar niet weten hoe. Dan slaan ze dicht en denken: ach, laat ook maar. Ik wil hen helpen. In de hoop dat er een aantal zullen doorstromen naar de politiek. Daar wil ik zelf een voorbeeld in zijn."

Voor hij aan zijn project begon, wist Jasper echter niet waar hij moest beginnen. Project 20 kwam als geroepen. "Het was enorm motiverend om zoveel mensen te ontmoeten die precies hetzelfde proces doormaken als ik. Ik heb van zoveel mensen feedback gekregen."

Hij is blij dat er een partij is die mensen met een maatschappelijke droom ondersteunt. "Je kunt zeggen 'de PvdA is er niet voor mij' óf je wordt juist actief en gaat het zelf veranderen. Je kunt klagen, maar ook denken in oplossingen. Project 20 heeft mij daar enorm bij geholpen."



Jolanda van Duin

Jongeren op het (v)mbo helpen hun talenten te ontwikkelen en betere loopbaankeuzes te maken.

Dat is waar Jolanda van Duin zich met stichting Dream2Work voor inzet. "Aan mij is nooit gevraagd wat ik in me heb en nodig heb." Hoe vind je werk dat bij je past? En hoe ontwikkel je de daarvoor benodigde communicatieve vaardigheden in deze digitale tijd? Met die vragen in het achterhoofd ontwikkelde Jolanda, samen met honderden jongeren, het stappenplan 7 levels of Success. De centrale gedachte: 'de metafoor van de motorrijder'.

"Als je als motorrijder door een bocht moet, maar je focust je niet op het eindpunt, gaat het mis. Dat eindpunt is het bedrijfsleven, in de bocht staan de scholen. Heel veel jongeren vliegen uit de bocht, omdat ze hun blik te veel op de school houden."

Aan mij is nooit gevraagd wat ik in me heb en nodig heb.

'Ik wil bedrijven en jongeren met elkaar verbinden'

  • Oprichter en voorzitter van stichting Dream2Work
  • Auteur van het boek 'Ben JIJ al begonnen?'

In de jongeren die ze ontmoette, ziet ze haar jonge zelf terug. "Aan mij is nooit gevraagd wat ik in me heb en nodig heb. Nu huil ik soms van geluk als ik jongeren zie opbloeien wanneer je ze serieus neemt. Jongeren denken in oplossingen en laten zich niet hinderen door ervaringen uit het verleden, of door elkaars achtergrond."

In die zin doet Project 20 precies hetgeen waar Jolanda zich voor inzet: mensen met een drive serieus nemen en begeleiden. "Ik vind het fantastisch dat er een politieke partij is die zijn kostbare tijd steekt in mensen die iets willen betekenen voor de samenleving."

Ik was een heel andere weg bewandeld, als er meer begeleiding was geweest.

Zelf is ze vrij snel na het voortgezet onderwijs gaan werken. Ze schopte het van belastingmedewerker bij accountantskantoor Ernst & Young tot account supervisor in een offshorebedrijf. Een prestigieuze baan die ze jaren volhield, ook al werd ze er niet gelukkig van. Ze is ervan overtuigd dat, als ze eerder was begeleid bij haar loopbaankeuzes, ze een heel andere weg had bewandeld.

De bocht, uit de metafoor van de motorrijder, moet volgens Jolanda dan ook uit het onderwijssysteem. Zodat bedrijven rechtstreeks gevonden worden door jongeren, en vice versa. "Jongeren halen de hele wereld binnen via het internet, maar hebben geen idee van de kansen die er liggen om de hoek."


Heb jij ook een droom, een project dat je wil realiseren?

Meld je dan alvast aan voor de volgende lichting van Project 20! Mail naar [email protected] voor meer informatie

Delen:

Word lid van onze partij

Samen maken we
onze idealen waar

Ja, tijd voor actie!