9.4 Internationale veiligheid
Onze standpunten

9.4 Internationale veiligheid

Zeker zijn in eigen land is moeilijk in een onzekere wereld. Wie geen instabiliteit wil importeren, moet stabiliteit exporteren.

Interne en externe veiligheid zijn met elkaar vervlochten. Veiligheid is veel meer dan de defensie op orde hebben of gewapende conflicten tussen en binnen landen voorkomen of op te lossen. Geen houdbare en duurzame veiligheid zonder een rechtvaardiger verdeling van beschikbare rijkdom, politieke participatie, armoedebestrijding, duurzame ontwikkeling, respect voor mensenrechten en goed bestuur. Er zijn nieuwe bedreigingen die om aanpassing vragen zoals cyberoorlog, mis- en desinformatiecampagnes – ‘fake news’ - en hedendaags terrorisme.

Nederland draagt zijn steentje bij aan het bevorderen van de internationale rechtsorde en is bereid deel te nemen aan vredesmissies. Daarbij houdt de PvdA vast aan de 3D-aanpak (‘Development, Defence, Diplomacy’), waarbij de politieke en ontwikkelingsdimensie leidend zijn en niet louter de militaire. Van Nederlandse deelname is alleen sprake als er voor de missie een volkenrechtelijk mandaat is – en instemming van de Tweede Kamer - en eventuele toepassing van militair geweld deel uitmaakt van een weldoordachte langetermijnstrategie. De Verenigde Naties zijn de belangrijkste instelling voor de aanpak van urgente mondiale en regionale veiligheidsvraagstukken. Helaas belemmeren de vijf permanente leden van de Veiligheidsraad met hun vetorecht vaak de organisatie. Regelmatig leidt dit ertoe dat de VN compleet wordt genegeerd. De uit 1945 stammende regels verdienen modernisering. De Veiligheidsraad wordt democratischer en representatiever; Nederland zet zich in voor een EU-zetel.

De NAVO staat voor de collectieve verdediging van haar leden – de meesten van hen zijn ook lid van de EU. De VS willen echter een grotere bijdrage van de Europese landen, de in NAVO-verband afgesproken norm van 2 procent van het Bruto Binnenlands Product. Zolang de EU niet in staat is die rol en verantwoordelijkheid over te nemen, ligt het voor de hand de Europese poot binnen de NAVO te versterken. De zogenaamde ‘out of area’-rol van de NAVO past minder bij de veranderde verhoudingen tussen de VS en Europa. De EU past bestaande afspraken over veiligheids- en defensiebeleid aan om die taak van de NAVO over te nemen. Dit zou ook aanzienlijk bijdragen aan de strategische autonomie van de EU, die daardoor nog beter invulling kan geven aan haar ambities op het terrein van buitenlandpolitiek en Europese veiligheid.

Actieve rol in buitenland

Nederland speelt een actieve rol in conflictpreventie, spreekt regeringen aan op mensenrechtenschendingen en staat pal voor de internationale rechtsorde. Ook bestrijden we klimaatverandering, en de droogte, overstromingen en voedselschaarste die daardoor worden veroorzaakt.

Verhogen van het defensiebudget

Dit pas bij de grondwettelijke opdracht om de internationale rechtsorde te beschermen en de noodzaak om taken binnen de NAVO en de EU naar behoren uit te voeren. We investeren in de krijgsmacht, de mannen en vrouwen die ons veilig houden, en in het kunnen uitvoeren van missies. Daarbij horen goed opgeleid en divers personeel, met een fatsoenlijk salaris en voldoende collega’s.

Alle massavernietigingswapens de wereld uit

Nog altijd zijn er kernwapens op de wereld en dreigen er zelfs nieuwe bewapeningsrondes, ook in Europa. We versterken het Non-Proliferatie Verdrag (NPV), dat landen dwingt af te zien van kernwapens en kernwapenmogendheden verplicht hun arsenalen af te bouwen. We verlengen de START- en INF-verdragen over strategische en middellange afstandwapens. We voorkomen de plaatsing van nieuwe nucleaire wapens in Europa. Nederland slaat geen kernwapens op. De F-35 heeft geen nucleaire capaciteit.

Beschermen tegen cyberaanvallen

In toenemende mate spelen conflicten zich af in cyber space. Militaire en industriële spionage vormen een directe bedreiging voor onze bedrijven en cruciale infrastructuur. Cyberaanvallen zijn aan de orde van de dag. Nederland geeft prioriteit aan bescherming op dit gebied.

Verbod op dodelijke autonome wapensystemen

Nederland maakt zich in Europees en VN-verband sterk voor juridische instrumenten die de ontwikkeling, productie en inzet van dodelijke autonome wapensystemen verbieden.

Samenwerking met de landen in het Midden-Oosten en Noord-Afrika

Samenwerking met de landen in het Midden-Oosten en Noord-Afrika blijft belangrijk vanwege nabijheid en belangrijke culturele banden. In veel van deze landen is er sprake van een ernstige terugval op democratisch gebied en respect voor mensenrechten.

Een twee-statenoplossing tussen Israël en Palestina

Een twee-statenoplossing tussen Israël en Palestina, waarbij de grenzen van voor 1967 worden gerespecteerd, met Jeruzalem als gedeelde hoofdstad. De EU zet alle mogelijke middelen in om een vredesproces nieuw leven in te blazen. Als de Israëlische regering overgaat tot annexatie van gebieden in de Westelijke Jordaanoever, volgen sancties.

Een krijgsmacht die zich naast NAVO-taken toelegt op mogelijke internationale vredesmissies

Nederland blijft in staat aan meerdere internationale operaties tegelijk een bijdrage te leveren. Daarom investeren we in defensiepersoneel en hun training. Ook levert de krijgsmacht civiele bijstand in noodsituaties.

Zorg voor veteranen

De PvdA voelt zich betrokken bij de uitvoerders van missies. We leven met hen mee en hebben waardering voor hun inzet. Na afloop is er blijvende zorg voor trauma’s van veteranen. Controle door de Veteranenombudsman is cruciaal.