“Onze biodiversiteit wordt opgeofferd voor de winst”

Geke en Emil, 74 en 72 jaar, wonen in Opeinde, Friesland.

“Rondom ons dorp in Friesland zien wij de laatste jaren dat er bijna geen weidevogels meer zijn. Ook de enorme rijkdom aan planten verdwijnt in een rap tempo. Kleine boerderijen maken plaats voor grote stallen. En weilanden worden volgespoten met gif om maar de maximale oogst te kunnen halen. De industrie wordt killer en onmenselijker.

Voor de gewone man of vrouw is er weinig kans om zelf het verschil te maken. Met de trein op vakantie is nauwelijks een optie, wij doen er al 3 uur over als we bij onze zoon in Amsterdam op bezoek willen gaan. Het eten van biologische producten wordt te weinig gestimuleerd. En op de huizenmarkt draait het meer om winst maken dan verduurzamen.

Maar misschien nog wel het ergst, vinden wij, is dat de discussies in ons land steeds killer worden. Anonieme accounts op sociale media dragen niet vaak bij aan een constructief debat. We moeten veel opener zijn naar elkaar. Wij hopen dat we in Nederland de komende jaren meer positivisme en fatsoen gaan zien. Tussen mensen onderling, tussen de overheid en de burger, en tussen mens en natuur.”