Eerlijk en fatsoenlijk klimaatbeleid
Onze standpunten

5.1 Eerlijk en fatsoenlijk klimaatbeleid

De wereld van morgen kent een gezonde en duurzame werk- en leefomgeving.

We zijn het onze kinderen verplicht om een schone, gezonde en een leefbare wereld achter te laten. Die zekerheid kunnen we alleen bieden, als we nu kiezen voor een eerlijk en fatsoenlijk klimaatbeleid. Duurzame doelen zijn alleen te halen als we allemaal mee kunnen doen.

De European Green Deal en de Klimaatwet worden leidend

De European Green Deal en de Klimaatwet worden leidend voor de duurzame agenda van Nederland. We willen de uitstoot van broeikasgassen tegengaan, meer duurzame energie, minder vervuiling door plastic en meer bomen. Europese regelgeving dwingt lidstaten klimaatbeleid op elkaar af te stemmen. Zo werken we ook in Europees verband toe naar een klimaatneutraal continent. Alle wetgeving toetsen we op de gevolgen voor het klimaat.

Reductie uitstoot met tenminste 55 procent

Om te voorkomen dat de wereld te snel opwarmt kiezen we ervoor om CO2-uitstoot snel en drastisch te verminderen. We willen alles doen om de planeet schoon en leefbaar te houden. Nederland committeert zich daarom aan een CO2-uitstoot in lijn met 1,5 graad. Ons doel is om zo snel mogelijk, liefst in Europees verband, te besluiten tot een reductie van tenminste 55 procent in 2030 en dit om te zetten in verbeterde plannen voor duurzame energie. Dit doel kan worden opgehoogd als technologische ontwikkelingen, internationale stappen en/of wetenschappelijke inzichten daar aanleiding toe geven.

Groen doen loont

Het is moeilijk om groen te doen als je rood staat. Met een hogere energiebelasting voor grote gebruikers en een hogere korting voor normale huishoudens, gecombineerd met subsidies voor woningisolatie stimuleren we vergroening en houden tegelijkertijd de kosten voor gewone gezinnen in de hand.

Een ambitieuze Europese CO2-belasting

Hiermee zorgen we dat de grote vervuilers in de industrie gaan betalen. De opbrengsten willen we gebruiken om huishoudens te ontlasten en om bedrijven die door de CO2-belasting geraakt worden te ondersteunen met investeringen in banen en het ontwikkelen van schonere energie. Zo belasten we slecht gedrag en belonen we goed gedrag bij bedrijven en kan voor Nederland belangrijke bedrijvigheid behouden blijven. Voor kwetsbare bedrijfstakken zijn (tijdelijke) vrijstellingen mogelijk.

Grensheffingen voor CO2

Dit zijn invoertarieven voor vervuilende producten uit landen die niet zijn aangesloten bij het Parijsakkoord, of landen die onvoldoende actie ondernemen om hun uitstoot te verminderen. Nu hebben bedrijven in lidstaten die uitstoot hoog belasten een concurrentienadeel ten opzichte van bedrijven in landen die dat niet doen. Deze maatregel bevordert zowel CO2-reductie, als een gelijk speelveld.

EU-emissiehandel aanscherpen

Grote vervuilers krijgen grenzen aan de hoeveelheid CO2-uitstoot. We willen de reductiefactor verhogen, zodat het aantal ETS-rechten afneemt en bedrijven minder mogen uitstoten. De CO2-uitstoot neemt immers niet af wanneer bedrijven hun uitstoot verplaatsen naar buiten de EU. Door het ETS aan te scherpen, werken we in Europees verband aan de doelstellingen van het Parijsakkoord.

Stimuleren van groene daken, groene gevels en bomen in de straat

We introduceren een hoge norm voor groen in de wijk die bewoners gezamenlijk en op eigen initiatief invullen.

Generatietoets

We voeren een generatietoets in om te beoordelen of klimaatbeleid wel eerlijk en fatsoenlijk is voor jongeren.

Klimaattoets

We ontwikkelen een klimaattoets waarmee de effecten van alle nieuwe wetgeving op het klimaat worden bekeken.