Solidair met Oekraïne

In één week tijd ziet de wereld er compleet anders uit. Voor Europa, voor Nederland en met name voor Oekraïners zelf.

Iedere nacht slapen ouders, grootouders samen met hun kinderen in kelders of in de metro, te schuilen voor Russische raketten. We zien hartverscheurende beelden van woonwijken die bestookt worden. Van mensen die afscheid nemen van hun geliefden, om de wapens op te pakken en hun democratie te verdedigen.

Dit vraagt om een snoeihard antwoord

Poetin koos voor deze oorlog. Het is zijn oorlog. Een in deze eeuw ongekende daad van agressie. Poetin ontkent het bestaansrecht van het land Oekraïne. Hij dreigt met nucleaire wapens. De Russische dictator is een ongekende bedreiging voor vrijheid en democratie op ons continent.

Dit kun jij doen

Door het hele land zijn er veel hartverwarmende initiatieven opgestart om de mensen in Oekraïne te helpen. Je kunt bijvoorbeeld bij VluchtelingenWerk verschillende projecten vinden waar je kunt helpen. Je kunt natuurlijk ook doneren aan Giro 555 of Giro 999.

Dat vraagt om een snoeihard antwoord, met de zwaarst mogelijke sancties én wapenleveranties aan het bedreigde Oekraïne. Daarnaast is de veiligheidssituatie in Europa ingrijpend veranderd door deze oorlog. Het is een realiteit waar we een antwoord op moeten geven.

Bekijk de bijdrage van Kati Piri

Dit moet je weten over de situatie in Oekraïne

Wat kunnen Nederland en Europa doen?

Deze ongekende agressie verdient een snoeihard antwoord. Ten eerste met de zwaarst mogelijke sancties, gericht op Poetin en zijn kliek van oligarchen. We steunen de sancties die Europa al heeft afgekondigd, zoals het bevriezen van tegoeden, het afsluiten van ons luchtruim voor Russische vliegtuigen, het vleugellam maken van de Russische centrale bank en Rusland loskoppelen van het bankensysteem SWIFT.

Ten tweede door Rusland te isoleren op het wereldtoneel, door eensgezind optreden van de EU, samen met landen zoals de VS en Japan en in VN-verband. En tot slot door het leveren aan wapens aan Oekraïne, zodat de Oekraïners zichzelf kunnen verdedigen.