Over mij

Lara Wolters is sinds juli 2019 lid van het Europees Parlement. Hiervoor werkte ze als beleidsadviseur bij de S&D-fractie en als adviseur bij een advocatenkantoor in Brussel. Als een van de jongste Europarlementariërs zet Lara zich in voor een transparante EU, kansengelijkheid in het onderwijs en meer politieke participatie van jongeren. Daarnaast wil ze betere Europese wetgeving over verantwoord ondernemen en ziet ze het aanpakken van klimaatverandering als Europese topprioriteit, waarbij het EP een leidende rol moet opeisen.

Lara heeft in meerdere landen en steden gewoond. Ze groeide op in Amsterdam en Brussel, studeerde in Londen, Straatsburg en Brugge. In Engeland schrok ze van de enorme kloof tussen arm en rijk, en de kansenongelijkheid die er al op de basisschool begint. Dat sterkte haar in haar idee dat Europese regels moeten bijdragen aan een stevig sociaal stelsel in elk Europees land – niet aan het afbreken van zekerheden.

Na haar studie werkte Lara in het Europees Parlement als beleidsadviseur. Daar werkte ze eerst, als adviseur van Agnes Jongerius, aan een gelijk speelveld voor werknemers. Gedetacheerde bouwvakkers, die minder verdienden dan hun Nederlandse collega’s, kregen na een herziening van de Europese regels gelijk loon voor gelijk werk.

Tijdens de campagne van 2019 zette zij zich in om meer jongeren naar de stembus te krijgen. Hoewel er veel meer jongeren dan vijf jaar eerder gingen stemmen, lieten jongeren hun stem nog steeds minder gelden dan ouderen. Lara ziet het als haar opdracht om jongeren te betrekken bij politieke besluitvorming, en “Brussel” wat begrijpelijker te maken. Omdat we de wereld alleen de goede kant op kunnen duwen als iedereen die dat kan, daar ook aan bijdraagt.

Sinds haar benoeming als Europarlementariër blijft Lara zich inzetten voor economische en sociale gelijkheid in Europa. Dat vraagt om een transparante EU en waar nodig een strenge blik op haar instituties. Maar ook om nuance en een optimistisch geluid, in de wetenschap dat de grote uitdagingen van deze tijd alleen gezamenlijk opgelost kunnen worden.

larawoltersEU @larawolterseu

Tijd voor een nieuwe VOC-mentaliteit. Als de expertise van NL-se bedrijven in Qatar goed van pas kwam, konden ze ook eisen stellen aan arbeidsvoorwaarden.👇

Nederlandse bedrijven verdienden miljoenen aan bouwprojecten rond omstreden WK in Qatar https://t.co/uDvfNXTeth via @trouw

larawoltersEU @larawolterseu