Bas Bijlsma
37Kandidaat Tweede Kamerlid

Bas Bijlsma

Over mij

Bas is een tot op het bot gemotiveerde sociaaldemocraat. Geboren in een onderwijsnest in Den Haag gelooft hij heilig in de kracht van samen verder komen. Een extra steuntje in de rug kan een mensenleven maken, terwijl desinteresse en ongelijkheid onze samenleving verzwakken.

Als voormalig diplomaat en ontwikkelingswerker zag Bas in het echt wat velen alleen op tv zien: uitbuiting van weerloze vrouwen en kinderen, de verwoesting door oorlog, de dreiging van terrorisme en overvolle vluchtelingenkampen. Slachtoffers van mensenrechtenschendingen, mensen die de wanhoop nabij zijn, vertelden hem keer op keer dat de oorzaak ligt in de ongelijkheid die hun samenlevingen verscheurt.

Het sterkte Bas in de overtuiging dat privileges van sommigen nooit ten koste mogen gaan van de principes van ons allen. Iedereen verdient dezelfde kansen en steun ongeacht je afkomst, status, geboorteplaats, geslacht of persoonlijke voorkeuren. Daar worden we allemaal beter van.

Hij zet zich daarom al jaren keihard in voor meer internationale solidariteit. Door het recht te laten zegevieren kunnen slachtoffers van grove mensenrechtenschendingen weer stap voor stap hun leven opbouwen. En door samen met kwetsbare gemeenschappen te investeren in veiligheid en vooruitgang vermindert de lokroep van terroristen en autocraten.

Daarnaast wil Bas de schaduwzijde van de steeds verdergaande digitalisering aanpakken. Door datamisbruik aan te pakken en stigmatiserende algoritmes aan banden te leggen, voorkomen we dat bestaande ongelijkheden online verder verdiepen.

De partijleden verkozen Bas in 2017 en 2019 tot lid van de PvdA PES-delegatie. Voordat Bas diplomaat werd, was hij enkele jaren beleidsmedewerker voor de PvdA Tweede Kamerfractie. Momenteel is hij onafhankelijk adviseur op het gebied van internationale vrede en veiligheid. Hij is getrouwd en heeft een zoontje.

Samen kunnen we onze idealen waarmaken. Doe mee!

Word nu lid

Word vrijwilliger in een kandidatenteam!

Begeleid onze kandidaat-Kamerleden en ga voorop in hun campagne.

BijlBas @bijlbas

😳😱🤦‍♂️ Huawei – lees: en dus de Chinese overheid – kon alle gesprekken KPN-klanten afluisteren.

Inclusief de mobieltjes vh kabinet, de minister-president, Chinese dissidenten, en IEDEREEN met een @KPN abonnement.

EN DAT DAN GEHEIM HOUDEN!? Bizar.

BijlBas @bijlbas

Zorgelijk dat algoritmes nog steeds discrimineren en bestaande ongelijkheden uitvergroten. Maar: goed dat @Rekenkamer010 er bovenop zit en aanbevelingen worden overgenomen. Toch: Nationale richtlijnen blijven hard nodig!

@bitsoffreedom @amnestynl @waag

BijlBas @bijlbas

Leuk idee, maar is er niet een slimme #AI student die een visherkenningsalgoritme kan schrijven zodat alle vissen automatisch worden geteld als ze voor de camera verschijnen?

⁦@ams_ds⁩
⁦@UniUtrecht⁩