Den Uyl-lezing

Op maandag 2 december hield eerste vicevoorzitter van de Europese Commissie Frans Timmermans, in de Rode Hoed in Amsterdam de zesentwintigste Den Uyl-lezing.

Bekijk de gehele Den Uyl-lezing 2019 terug

Lees hier een beknopte biografie van Joop den Uyl.

In 2018 werd de Den Uyl-lezing gehouden door José van Dijck

Deze lezing is hier te belezen en te beluisteren:

Organisatie & contact

De Den Uyl-lezing vindt eenmaal per jaar plaats en wordt georganiseerd onder verantwoordelijkheid van de onafhankelijke Stichting ‘Dr. J.M. den Uyl-lezing’.

De Den Uyl-lezing begeeft zich in de keuze van spreker en onderwerp op het snijvlak van politiek, cultuur en wetenschap. Er wordt een interdisciplinaire inslag benadrukt, zodat over de grenzen van hetzij de politiek, de economie of de cultuur heen gekeken wordt.

Voor het uitspreken van de lezing worden vooraanstaande personen uit het culturele, wetenschappelijke of politieke leven gevraagd, van wie een diepgravende en creatieve inbreng verwacht wordt. Van de lezing kan een impuls uitgaan voor het progressieve denken over de (internationale) samenleving.

In 1988 is de Den Uyl-lezing uitgesproken door dr. Soedjatmoko (Indonesië), in 1989 door Abram de Swaan, in 1990 door Klaus van Dohnanyi (Duitsland), in 1991 door Trudy van Asperen, in 1992 door Michel Rocard (Frankrijk), in 1993 door Anil Ramdas, in 1994 door Breyten Breytenbach (Zuid-Afrika), in 1995 door Wim Kok, in 1996 door Zsuzsa Ferge (Hongarije), in 1997 door Felix Rottenberg, in 1998 door Willem Witteveen, in 1999 door Frank Vandenbroucke (België), in 2000 door Hans Wijers, de lezing van 2001 door Gerhard Schröder (Duitsland), 2002 door Ed. van Thijn, 2004 door Peter Mandelson (Groot-Brittannië), 2005 door Avishai Margalit (Israel), 2006 door Margo Trappenburg, 2007 door Jan Pronk, 2008 door Willem Buiter, 2009 door Wouter Bos, 2010 door Mark Elchardus (België), 2012 bijeenkomst ivm 25ste sterfjaar Joop den Uyl, 2015 door Monika Sie Dhian Ho, 2016 door Cornell William Brooks, Jesse Frederik in 2017 en 2018 door José van Dijck.

Het bestuur van de Stichting bestaat uit:

• Wouter Bos, voorzitter
  • Rogier den Uyl, secretaris
  • Youri Albrecht
  • Dick Benschop
  • Klara Boonstra
  • Jet Bussemaker
  • Pieter Hilhorst
  • Paul Kalma
  • Rick van der Ploeg
  • Lilianne Ploumen
  • Mirjam van Praag
  • Felix Rottenberg

Contact:
Partijbureau Partij van de Arbeid.
Bestuurssecretariaat: bestuurssecretariaat@pvda.nl.