Emancipatie met gelijke kansen voor iedereen
Onze standpunten

7.1 Emancipatie met gelijke kansen voor iedereen

Mensen moeten hun eigen keuzes kunnen maken, hun talenten kunnen ontwikkelen en zichzelf kunnen ontplooien.

Sociaaldemocraten hebben altijd geknokt voor gelijke rechten en kansen voor iedereen; voor het stemrecht van vrouwen, voor LHBTI-rechten, fundamentele burgerrechten voor iedereen. Mensen moeten de kans krijgen om te bouwen aan het leven dat zij voor ogen hebben.

Onze strijd voor gelijke rechten en kansen is nooit klaar. Hoe bouw je je bestaan op als je achternaam ervoor zorgt dat je niet wordt uitgenodigd voor een sollicitatie of een huisbezichtiging? Hoe bouw je je bestaan op als je niet het gevoel hebt dat je jezelf mag zijn? Hoe bouw je aan je bestaan als je minder verdient dan een collega, alleen maar omdat je vrouw bent? Hoe vrij voelt je schoolkeuze als je niet welkom bent met een hoofddoek of een keppeltje, of juist alleen maar welkom bent met een hoofddoek of een keppeltje.

Het is onze opdracht om structuren die emancipatie belemmeren te doorbreken. Iedereen moet gestimuleerd en gemotiveerd worden zichzelf te ontplooien. Iedereen heeft recht op eerlijke kansen. Of dit nou minderheden, LHBTI’s, kinderen, ouderen, mensen met een beperking of mensen in een kwetsbare positie door afhankelijkheidsrelaties of schulden zijn. Wij zetten ons ervoor in dat iedereen mee kan doen.

Gelijke beloning van vrouwen en mannen

Vrouwen verdienen in Nederland nog steeds 15 procent minder per uur dan mannen. Dat komt neer op €300.000,- in een werkend leven. Deze loonkloof neemt ieder jaar iets af, maar als we in het huidige tempo doorgaan is deze pas in 2050 gedicht. Dat is onacceptabel. We verplichten werkgevers om vrouwen en mannen hetzelfde te betalen voor hetzelfde werk.

Minimaal 30 procent vrouwen in top bedrijfsleven

Nog steeds worden te veel hoge posities vervuld door witte mannen. Dat moet anders. Zachte maatregelen hebben niet gewerkt, het is tijd voor harde afspraken. Het SER-Advies ‘Diversiteit in de top, tijd voor versnelling’ moet integraal worden overgenomen, met bij de grootste bedrijven een quotum van 30 procent voor vrouwen aan de top. Er komt een wet om dat doel af te dwingen. Een quotum van 30 procent is het minimum om stappen te zetten op de korte termijn, de uiteindelijke ambitie is een gelijke afspiegeling. In de politiek geeft de PvdA het goede voorbeeld met een diverse kandidatenlijst.

Vrij van groepsdruk

Iedereen heeft de vrijheid zich te ontworstelen aan (religieuze) groepsdruk.

Seksuele intimidatie wordt wettelijk strafbaar

Iedereen in Nederland kan zich vrij op straat of in de digitale wereld begeven. Seksuele intimidatie verhindert dat. Het Wetboek van Strafrecht voorziet niet in adequate strafbaarstelling. Dat verandert.

Er komt een Nationaal Actieplan tegen Seksueel Geweld

LHBTI-rechten worden definitief verankerd in artikel 1 van de Grondwet

Er komt een wet voor meer-ouderschap, meer-oudergezag en draagmoederschap. Er komt een verbod op “homogenezing”. Homoseksualiteit is geen aandoening waarvan je genezen zou moeten worden. De strijd voor meer acceptatie van en veiligheid voor leden van de LHBTI-gemeenschap is helaas nog lang niet gestreden. Binnen politie- en lerarenopleidingen komt meer aandacht voor LHBTI.

Recht op transitieverlof

Transpersonen die werken bij de overheid of bij semi-publieke organisaties krijgen recht op transitieverlof, bijvoorbeeld voor medische bezoeken. Met sociale partners stimuleren we het recht hierop bij andere werkgevers.

Betere zorg voor transpersonen

Betere zorg voor transpersonen en een einde aan de wachtlijsten.

Zelfdoding onder LHBTI’s voorkomen

LHBTI’s zijn gemiddeld minder gelukkig, en zelfdoding komt vaker voor. Programma’s om zelfdoding te voorkomen en te werken aan een betere mentale gezondheid worden voortgezet. We bevorderen kennis over en onderzoek naar de positie van LHBTI’s.

Voor vrouwenparen en single vrouwen met kinderwens blijven behandelingen vergoed

Einde aan discriminatie van homomannen die bloed willen doneren

Of je bloed mag doneren wordt bepaald op basis van risicovol gedrag, niet op basis van wie je houdt.

Volwaardig meedoen voor alle vrouwen

Nog steeds leven er vrouwen (gedwongen) in afzondering. We willen dat zij volwaardig mee kunnen doen. Voor vrouwen met een afstand tot werk moet extra ondersteuning komen.

Stereotypering tegengaan

Stereotypes kunnen leiden tot vooroordelen, tot discriminatie en uitsluiting. Daarom willen wij stereotypering in al zijn vormen tegengaan, bijvoorbeeld in schoolboeken of overheidsinformatie.

Kwaliteitseis gendergelijkheid

We roepen de overheid op om de kwaliteitseis ‘Effecten op gendergelijkheid’ toe te passen en al haar bestaand en nieuw beleid te toetsen op hoe dit uitpakt voor zowel vrouwen als mannen.

Partner- en vaderschapsverlof uitbreiden naar 3 maanden

Zie hoofdstuk 1.

Geweld achter de voordeur aanpakken

Geweld hoort nergens thuis. Daarom komt er een Nationaal Rapporteur Geweld achter de Voordeur. Het melden van geweld maken wij laagdrempeliger en vervolging eenvoudiger. Voor slachtoffers komt er meer opvangcapaciteit.