Marene Elgershuizen
15Kandidaat Eerste Kamerlid

Marene Elgershuizen

Over mij

Marene Elgershuizen is historicus, bestuurder en toezichthouder. Zij studeerde Geschiedenis en Internationale Betrekkingen aan de Rijksuniversiteit in Groningen. Tijdens haar studie hield zij zich vooral bezig met New Wars, genocides, etnische conflicten, post-conflictsituaties en de Responsibility to Protect. Ze studeerde daarnaast aan de Conservatoria van Groningen en Amsterdam en in Duitsland. Marene won o.a. een Wagner Stipendium en was ruim 14 jaar werkzaam als opera- en concertsolist. Mahler, Mascagni, Verdi en Brahms zong zij het meest.

Op dit moment doet zij promotieonderzoek naar parlementaire strategieën van vrouwen uit de jaren tachtig en hun invloed op de Nederlandse politieke cultuur. Marene maakt deel uit van het Young Academics Network van de Foundation for European Progressive Studies in Brussel, waar zij onderzoek doet naar Europese Geopolitiek en Feministisch Buitenlandbeleid. Daarnaast is zij bestuurder en toezichthouder voor verschillende organisaties betreffende de cultuursector, ontwikkelingssamenwerking en vrouwen- en LHTBI+ rechten.

Bij de PvdA heeft Marene o.a. zitting in het Congres Presidium, het bestuur van het Roze Netwerk en in de Europese PES-delegatie. Als lid van de Permanente Werkgroep Ledendemocratie schreef zij mee aan het rapport “Zonder ontmoetingsdemocratie, geen ledendemocratie”. Marene hecht groot belang aan transparante processen, waarbinnen iedereen zich betrokken voelt.

In de Eerste Kamer wil Marene stevigere aandacht vestigen op internationale solidariteit en de uitwerking van mega-regionale handelsverdragen. Als sociaal-democraten kennen we een sterke internationale traditie en kijken we verder dan onze eigen landsgrenzen. Globalisering geeft ons een extra opdracht goed te letten op de uitwerking van onze positie als rijke landen. Is ons internationale beleid coherent? En pakt het de ongelijke machtsverhoudingen in de wereld aan? Daarnaast is zelfbeschikking voor Marene topprioriteit. Wanneer ze abortus eindelijk weer uit het strafrecht kan stemmen, is voor haar de sociaal-democratische cirkel rond.

#Ledendemocratie for life! ✌🏼

@PvdA
#ledenreferendum
#PvdA #GroenLinks https://t.co/eg6m3Qxjjm

powerfraeulein @powerfraeulein

#FeministForeignPolicy takes the #LGBTQI-community into account. No group should be harmed by any foreign relations policy whatsoever. Instead, policies should be transformative and endeavor a just world where #humanrights are being upheld.

#WomensRights

powerfraeulein @powerfraeulein

Op naar het #ledenreferendum van @PvdA en @groenlinks!🌹🍀 Zet ‘m op, aankomend gemeenschappelijke #presidium! #Ledendemocratie is niet voor bange mensen! 🌞🤓

#spannendetijden #uitroeptekens