Partij van de Arbeid

PvdA 70 jaar

Op 9 februari 1946 werd de PvdA opgericht in het Krasnapolsky in Amsterdam.

70 jaar PvdA. Dat is een feest waard en vieren we graag met jou!

Ga naar de jubileumsite >

Warm hart, koel hoofd

We moeten mensen die in hoge nood zijn in Europees verband een veilig onderkomen bieden, en daarbij een antwoord bieden op de terechte zorgen.

Congres 2016

Foto Flickr / Rebke Klokke

De Rijtuigenloods in Amersfoort vormt zaterdag het decor van ons eendaags congres.

Belangrijke agendapunten op dit congres zijn de wijzigingen in de statuten en reglementen in het kader van de vernieuwde ledendemocratie. De behandeling van de op nieuwe wijze ingediende moties over Van Waarde en de verkiezing van een (gedeeltelijk) partijbestuur en presidium. Lees meer >

Mijlpaal: meer dan 10 miljoen banen

Foto Shutterstock / Creativemarc

Voor het eerst in de geschiedenis zijn er meer dan 10 miljoen banen in Nederland. Dat is een historische mijlpaal en laat zien dat het economisch weer beter gaat met Nederland. Het kabinet legde de gezonde basis, waardoor het afgelopen kwartaal 48.000 mensen een baan kregen en een eigen inkomen kunnen verdienen. De grootste toename van de afgelopen vier jaar. Ook de werkloosheid daalt steeds verder. De economie groeit voor het zevende kwartaal op rij. Steeds meer mensen krijgen de kans om weer mee te doen en te bouwen aan de toekomst.

Onze opdracht voor het vluchtelingenvraagstuk

Foto Facebook / Diederik Samsom

De zoektocht naar de best mogelijke manier om om te gaan met de opdracht waarvoor het vluchtelingenvraagstuk ons stelt, is complex. En komt er in ieder geval niet als we blijven hangen in de uitersten van prikkeldraad versus onbeperkte toegang. Vandaag sprak ik in de Tweede Kamer over de contouren om dit vraagstuk het hoofd te bieden. Voor de PvdA zijn daarbij twee elementen van belang. Een ruimhartige legale asielroute vanuit de regio naar Europa. En het ontmantelen van de mensensmokkelroute en het voorkomen dat er mensen verdrinken. Lees verder voor m'n integrale bijdrage aan het debat.

Maak einde aan schijnzelfstandigheid pakketbezorgers

Foto Flickr /  FaceMePLS

Van je werk moet je rond kunnen komen en je moet niet structureel zo veel overwerken dat je je kinderen nauwelijks ziet. Toch is dat de situatie voor veel zogenaamd zelfstandige pakketbezorgers. Ik roep de minister daarom op te voorkomen dat deze sector kapot gaat aan de concurrentie op arbeidsvoorwaarden. En ik roep PostNL op eindelijk te stoppen hofleverancier te zijn van schijnzelfstandigen.

Stop genitale verminking van vrouwen

Foto PvdA / Lex Draijer

Nog steeds worden Nederlandse meisjes besneden, of beter gezegd genitaal verminkt. Dit is ronduit kindermishandeling. Het raakt aan de gezondheid, emancipatie, mensenrechten en veiligheid van meisjes en vrouwen. Zij worden voor het leven getekend. Daarom presenteerde ik gisteren een actieplan (pdf) om hier een einde aan te maken.

Ieder kind moet naar school kunnen

Scholen vonden het vaak lastig om onderwijs te geven aan kinderen met een beperking zoals autisme, ADHD of een andere aandoening.Te vaak werd daarom gekozen voor de gemakzuchtige oplossing: ze kregen een ontheffing van de leerplicht. Dan hoeft geen school meer naar ze om te kijken en komen deze kinderen gewoon thuis te zitten. Ik vind het bizar dat we deze kinderen zomaar afschrijven. Ook zij verdienen een eerlijke kans en moeten gewoon naar school kunnen.