Zeker zijn van een fijne plek om te leven

Een eigen thuis. Is er iets belangrijkers? Eigenlijk niet.

Zeker zijn van een thuis

Een eigen plek. Een thuis. De plek waar je vrienden en familie ontvangt. Je hebt pas echt vakantie gehad als je weer thuis bent. Is er iets belangrijkers? Eigenlijk niet. Daarom moet je zeker kunnen zijn van een goede en betaalbare woning. In een fijne buurt waar je je thuis voelt. Maar deze zekerheid ontbreekt voor steeds meer mensen.

Veel jonge mensen kunnen geen huis meer betalen in de stad waar ze zijn opgegroeid. Of ze nou willen huren of kopen. De prijzen rijzen de pan uit. De vraag is groot en het aanbod schaars. De markt dicteert. Dat moet anders. Dat kan anders. Iedereen moet kunnen rekenen op een betaalbare woning.

Wij willen opnieuw grote woningprojecten opstarten. En de overheid moet weer zelf gaan investeren in betaalbare en goede woningen. Als de markt het niet doet, doen wij het. Zodat iedereen zeker van kan zijn een thuis.

Zeker zijn van een fijne buurt

Een fijne buurt. De plek waar je kinderen op straat spelen. Waar je met de buren een BBQ organiseert. De plek waar je alles hebt wat je nodig hebt. Een school, een sportclub, een dokter, een winkel. Is er iets belangrijkers? Eigenlijk niet. Toch zien we dat buurten op het platteland verschralen.

Steeds meer mensen durven in ‘hun’ dorp waar ze zijn opgegroeid geen huis meer te kopen omdat de plaatselijke school, bibliotheek of winkel dreigt te verdwijnen. Het wordt zo minder fijn om in je eigen buurt te blijven wonen.

We willen met nieuwe coöperaties en vrijwilligers het project ‘buurtleven’ opzetten. Een project waarmee we willen zorgen dat onderwijs, sport en zorg in de vertrouwde buurt aanwezig blijven. Zeker zijn van  fijne buurt met alles er op en eraan. Daar moet je op kunnen rekenen.

Zeker zijn van een veilige buurt

Een fijne buurt. De plek waar je kinderen op straat spelen. Waar je met de buren een BBQ organiseert. Waar je ’s avonds laat zonder zorgen met je geliefde over straat kunt. Je voelt je pas echt thuis als het veilig is in je buurt. Is er iets belangrijkers? Eigenlijk niet. Toch zien we dat veel buurten onveilig zijn.

Steeds meer mensen voelen zich onveilig in hun eigen buurt. We zien hufterigheid en misselijkmakend gedrag. Bij moskeeën, kerken en synagogen, maar ook bij voetbalwedstrijden, bij het uitgaan of gewoon als je alleen of met je geliefde over straat loopt.

Het zijn de bewoners die het beste weten wat in hun buurt zorgt voor onveiligheid. Daarom starten we het project ‘de buurt bepaalt’. Bewoners van de buurt mogen dan zelf bepalen waar het geld voor veiligheid naartoe gaat. Naar een extra wijkagent, of juist naar betere inbraakpreventie.  Zodat je zeker kunt zijn van een veilige buurt.

Gemeenteraadsverkiezingen

Wil je weten wat er in jouw gemeente speelt?

Ga naar je lokale pvda.nl

Laat je emailadres achter en blijf op de hoogte