Goed werk met een vast salaris is heel belangrijk. Het is je inkomen en je toekomst.

Zeker zijn van vast werk met een fatsoenlijk salaris

Goed werk is de basis voor een goed leven. Het is je inkomen en je toekomst. Het is plezier hebben met je collega’s. Goed werk met een vast salaris is daarom heel belangrijk. Daar zit precies het probleem.

Veel mensen kunnen niet rekenen op een vaste baan. Ze hoppen van baan naar baan, van nul-urencontract naar gedwongen zelfstandigheid. Dit biedt geen perspectief op een zeker inkomen. Bovendien bouw je geen pensioen op voor later. Dat moet afgelopen zijn.

Stop onzeker werk. Dat is ons motto. Wij vinden dat iedereen recht heeft op een vaste baan. En een inkomen waarmee je vooruit kunt plannen, een huis kunt kopen of huren en een gezin kunt stichten. Een inkomen waarmee je een buffer kunt opbouwen voor nu en later. Werk waar je steun krijgt als het even tegen zit. Met een verzekering tegen arbeidsongeschiktheid voor werknemers én zzp’ers. Vast werk met een fatsoenlijk salaris. Dat is een zekerheid waar iedere Nederlander op moet kunnen bouwen.

Zeker zijn van het minimumloon

Goed werk is de basis van een goed leven. Het is je inkomen en je toekomst. Het is plezier hebben met je collega’s. Goed werk met een fatsoenlijk inkomen is daarom heel belangrijk. Daar zit precies het probleem.

Een achttienjarige verdient in Nederland nog niet de helft van het minimumloon. Minder dan 800 euro in de maand. Om ook de huur, verzekering en andere vaste lasten te kunnen betalen moeten veel jonge werkenden een beroep doen op de bijzondere bijstand. Dat is niet onbegrijpelijk. We verwachten dat jongeren op eigen benen staan vanaf hun achtiende. Ze mogen alcohol drinken, een auto besturen en stemmen. Maar als ze werken krijgen ze toch maar de helft betaald. Dat slaat nergens op.

Daarom vinden wij dat iedereen recht heeft op het minimumloon. Ook jonge mensen. Zij staan aan het begin van hun toekomst. Ze willen iets opbouwen, een gezin stichten bijvoorbeeld. Daarom hebben alle jongeren van 18 jaar en ouder recht op het minimumloon. Op die zekerheid moeten ze kunnen bouwen.

Gemeenteraadsverkiezingen

Wil je weten wat er in jouw gemeente speelt?

Ga naar je lokale pvda.nl

Laat je emailadres achter en blijf op de hoogte