Workshops verkiezingscongres 2019

Leuk dat je aanwezig bent op het congres!

Je kan je aanmelden voor verschillende interessante workshops. Onder het formulier vind je een korte omschrijving per workshop. Je kan je voor meerdere workshops aangeven:

• Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

De workshops toegelicht:

• Oekraïne: verkiezingen in oorlogstijd (10.15 – 11.15 uur)
    • 2019 wordt een belangrijk jaar voor Europa, met grote uitdagingen. Meer weten over de ontwikkelingen in Oost-Europa, en met name de situatie in de Oekraïne? Dat bespreken we in deze workshop.
  • #dankjedokter (10.15 – 11.15 uur)
    • Heb jij een voorbeeld van een held in de zorg  die een keer in het zonnetje gezet mag worden? Kom dan langs bij onze #dankjedokter-verhalenverzamelplaats en vertel in 1 minuut waarom jouw zorgheld een bezoek inclusief taart en bloemen van Nelleke Vedelaar verdient. Met John Kerstens.
  • Boekenclub – Paul Tang: Dijk van Europa (10.15 – 11.15 uur)
    • In ’Dijk van Europa’, zal Europarlementariër en econoom Paul Tang, een boeklezing geven over zijn nieuwe boek. Een van de boodschappen die hij wil overbrengen met mijn boek is dat we Europa weer moeten durven te verdedigen. Maar welk Europa moeten we verdedigen, en tegen wie?
  • Diversiteit (10.15 – 11.15 uur)
    • Hoe maak je van Diversiteit & inclusiviteit een speerpunt in deze snel veranderende maatschappij waar identiteit steeds meer een rol speelt? En nog veel meer vragen die we onder leiding van John Leerdam en gasten gaan onderzoeken.
  • Werk: eerlijk werk (11.15 – 12.15 uur)
    • Young & United komt vertellen over hun nieuwste actie tegen supermarkt Picnic, die hun medewerkers niet volgens de Supermarkt cao betaalt. Wil je zelf ook meepraten over oneerlijke situaties op de werkvloer? Heb je zelf ideeën voor acties? Kom langs!  Met Gijs van Dijk en Dennis Tak.
  • Get ready for the elections: mobilize supporters to vote (11.30 – 12.15 uur)
    • Waar gaan de Europese verkiezingen over, waarom zijn ze deze keer cruciaal en wat kun je zelf doen om de PvdA tijdens de Europese verkiezingen te ondersteunen. PES-workshop: hoe voer je campagne voor de Europese verkiezingen? Met Marije Laffeber en Arjen Berkvens.
  • Armoede, schulden en basisinkomen (12.45 – 13.45 uur)
    • Hoe bestrijden we armoede en ongelijkheid effectief? Een paneldiscussie tussen leden, deskundigen en mensen die armoede en uitsluiting dagelijks aan den lijve ondervinden.
  • Boeken club – Julia Wouters: De zijkant van de macht (12.45 – 14.15 uur)
    • Een boeklezing van Julia Wouters.  Haar boek geeft tal van verrassende inzichten, praktische tips en staat vol sprekende anekdotes, die ons laten zien hoe het nu in de politiek werkt, en wat vrouwen én mannen moeten veranderen om er samen wél een succes van te maken. Een must read!
  • Ledendemocratie van onderop in afdelingen en gewesten (12.45 – 13.45 uur)
    • Een workshop over effectieve ledendemocratie van onderop. Het afgelopen jaar heeft Het Rode Nest, verspreid over het land, meerdere pilots met directe ledendemocratie gehouden. Het inzetten van ledenpanels verhoogde de betrokkenheid van leden op een spectaculaire wijze. Hoe organiseer je dat? Wat kan je als lid, afdeling of gewest doen?
  • Onderwijs: samen leven leer je op school (12.45 – 14.15 uur)
    • De officiële aftrap van de TOP-lerarengroep! Ben je docent (in opleiding) en wil je input leveren voor beter onderwijsbeleid? Kom dan naar het congres en werk mee aan het Toekomst voor het Onderwijsplan (TOP): Met Marjolein Moorman, Jelmer Evers, Kirsten van den Hul en Marcia van der Wens.
  • De positie van LGBTI in Europa en de partij (14.15 – 15.30 uur)
    • Panelinterviews en een paneldiscussie met partijleden over hun ervaringen met de positie van Lesbische, Gay, Biseksuele, Transgender en Interseksen personen in Europa. Hoe steun je activisten van partijen waar nog veel te verbeteren valt.  En wat kunnen we zelf? Met o.a. medewerking van Marja Bijl (PES Women),  Marije Laffeber en Rainbow Rose. Met Kirsten van der Hul
  • EU uitbreiding Westelijke Balkan met Ambassadeur van Albanië (14.30 – 15.30 uur)
    • 2019 wordt een belangrijk jaar voor Europa! Met de verkiezingen voor het Europese Parlement en grote uitdagingen waar de Europese Unie voor staat is er minder aandacht voor de ontwikkelingen in de buurlanden van de EU. Bij deze workshop gaan we in gesprek met de Ambassadeur van Albanië over de situatie in haar land.
  • Betaalbaar wonen (14.30 – 15.30)
    • Cody Hochstenbach komt naar ons congres!  Deze stadsgeograaf aan de UVA doet onderzoek naar o.a. ongelijkheid en wonen: “Mensen moeten vaker uitspreken dat het niet normaal is dat wonen zo duur is geworden”, aldus Hochstenbach.  Wat kunnen we als partij dan doen aan die onbetaalbaarbeid?
  • Boekenclub – Wimar Bolhuis: De rekenmeesters van de politiek (14.30 – 15.30 uur)
    • Is het verschil tussen rechts en links nog relevant? Welke partij maakt zich het sterkst voor het onderwijs of de zorg en welke hamert op het belang van een kleine overheid?  Wimar Bolhuis leest voor uit eigen werk, een handige en handzame gids voor de komende verkiezingen.
  • Klimaatakkoord en de CO2 heffing (14.30 – 15.30 uur)
    • In  het klimaatakkoord zijn doelstellingen opgenomen over de terugdringing van de CO2 uitstoot, maar over de uitwerking boete is nog veel discussie. De werkgroep PvdA Duurzaam kiest voor een CO2 heffing en nodigt u uit om tijdens het congres in gesprek te gaan met vertegenwoordigers van 1e en 2e kamer en andere belanghebbenden.