Zeker zijn van een fijne woning
Zeker zijn

Zeker zijn van een fijne woning

Zeker zijn

Een eigen plek. Een thuis. De plek waar je vrienden en familie ontvangt. Je hebt pas echt vakantie gehad als je weer thuis bent. Is er iets belangrijkers? Eigenlijk niet. Daarom moet je zeker kunnen zijn van een goede en betaalbare woning. Een fijne woning is een grondrecht. Daarom moet er weer eerlijk volkshuisvestingsbeleid gevoerd worden.

Wij willen:

Dat iedereen zeker kan zijn van een goede en betaalbare woning. Daarom willen wij bouwen, bouwen, bouwen. Het Rijk moet hierbij de regie nemen. Met een bouwfonds en een taakstellend bouwprogramma kunnen we jaarlijks 100.000 extra betaalbare woningen bouwen.

Als speculanten niet bouwen omdat ze hopen op verdere prijsstijgingen, moeten ze kunnen worden onteigend.

Dat woningcorporaties weer voldoende mogelijkheden krijgen om betaalbare woningen te realiseren. Corporaties die veel bouwen en/of huren verlagen, krijgen een korting op de verhuurdersheffing. Corporaties die stevig bouwen, verduurzamen en de huren verlagen kunnen daardoor zo uitkomen dat zij per saldo geen verhuurdersheffing meer hoeven af te dragen. De stapeling van belastingen voor corporaties moet worden teruggedraaid.

Dat het ook voor mensen met een middeninkomen mogelijk wordt om een betaalbare woning te vinden. Daarom moet de inkomensgrens voor sociale huur omhoog, zodat het ook voor leraren, agenten en verpleegkundigen weer een mogelijk wordt om in de stad te wonen waar ze werken.

Dat iedereen zeker kan zijn van een fijne buurt. Geen banlieues in Nederland. Voor de kansen in het leven mag het niet uitmaken in welke buurt je opgroeit. Om stapeling van problemen in buurten te voorkomen willen we dat de regels voor passend toewijzen minder rigide worden, zodat gemeenten en corporaties meer mogelijkheden krijgen om buurten te verbeteren.

Dat ook starters zeker kunnen zijn van een woning, en dat niet alle woningen worden opgekocht door beleggers en huisjesmelkers. Daarom schaffen we de overdrachtsbelasting voor starters af en verhogen we deze tot 10% voor beleggers. Beleggers gaan ook meer belasting betalen over huurinkomsten.

Dat malafide verhuurders aangepakt worden. Gemeenten met grote woningnood krijgen daarom de mogelijkheid verhuurdervergunningen in te voeren. Zo kunnen verhuurders die bewust teveel huur vragen of slecht onderhoud plegen aangepakt worden, en uiteindelijk hun vergunning verliezen.

Misbruik van AirBNB en illegale hotels wordt streng aangepakt.

Dat de kosten voor de verduurzamingsopgave eerlijk worden verdeeld. Het bedrijfsleven en de overheid moeten een groot deel op zich nemen.

Dat iedereen zeker kan zijn van een eerlijke kans. Discriminatie is onacceptabel. Makelaars en verhuurders die discrimineren moeten actief worden opgespoord en aangepakt.

Laat je emailadres achter en blijf op de hoogte

Europa vlaggen

Standpunten