Benny Vonk

Verhalen

Benny Vonk

Benny Vonk is een van de oprichters van Streetball Lichtenberg in Silvolde. Hij heeft dit initiatief opgezet om op een sportieve manier de overlast van hangjeugd in bepaalde wijken te verminderen. Kinderen uit inkomensarme gezinnen, die zich niet snel aansluiten bij het reguliere verenigingsleven, gingen alleen op straat hangen. Benny richtte Streetball Lichtenberg op om deze kinderen van de straat en op het sportveld te krijgen.

Benny kan zich goed verplaatsen in deze jeugd, en samen met een groep vrijwilligers is hij 3,5 jaar geleden begonnen om op iedere vrijdagavond een laagdrempelige basketbal training te organiseren. Iedereen is hierbij welkom. Een eventuele bijdrage mag in een collectebus, maar dat hoeft zeker niet. Vrijwilligers die uit dezelfde wijk afkomstig zijn geven lessen op professionele wijze. Deze trainers houden van basketbal en willen graag dat wat ze zelf hebben geleerd – discipline en in teamverband werken – overbrengen op de jeugd. Inmiddels geven ze les aan zo’n 40 kinderen met allerlei achtergronden en leeftijden.

Met de oprichting van Streetball is de overlast van hangjeugd afgenomen en ook wijkbewoners sluiten inmiddels aan. Het initiatief heeft zelfs zoveel succes dat er met een tweede groep wordt gestart in een ander dorp in de buurt. En het belangrijkste: een grote groep kinderen is iedere week met veel plezier samen aan het sporten!

Daarom is Benny Vonk de held van kandidaat-Kamerlid Anna-Lena Hedin.

Bekijk meer over Benny’s initiatief op zijn Facebookpagina