Verhalen

Annet Bogie

Annet is Sociaal Democraat in hart en nieren. Vijf jaar geleden is zij in een levendige buurt in Amsterdam West gaan wonen.

Op haar oude basisschool begon zij met lesgeven voor het programma Taal en Ouderenbetrokkenheid. De groep moeders, wie deelnamen aan de lessen, bestond voornamelijk uit analfabete Berbervrouwen. Zij vertelden over hun leven en Annet over het hare. De afstand tot de Nederlandse maatschappij is enorm. Annet hielp hen met papieren en het bezoeken van instanties. Zij heeft ook een van de dames uit haar lesgroep, wie ook eet bij de Voedselbank, begeleid naar de Speelgoedbank en is daar zo terecht gekomen. Annet woont tegenover de Speelgoedbank en als je bij haar op bezoek komt, dan gaat het over haar inzet. Haar inzet is enorm en vraagt veel tijd. Natuurlijk neemt Annet je dan ook mee naar de overkant. De grote zaal staat vol met speelgoed en boeken voor jongens en meisjes. Als kinderen daar komen, dan is het een soort paradijs waaruit ze zomaar spullen mogen uitzoeken.

De Speelgoedbank Amsterdam is een stichting zonder subsidie. Deze stichting geeft met name gebruikte boeken en speelgoed weg aan kinderen uit gezinnen die afhankelijk zijn van de Voedselbank. De vrijwilligers bij de Speelgoedbank sorteren het speelgoed, maken het schoon en vervangen de batterijen. Als dit alles is gebeurd, dan is het speelgoed klaar voor de “winkel” in de kelder van de Bos en Lommerweg nummer 361. De kelder is ook door de vrijwilligers zelf opgeruimd, schoongemaakt, geschilderd en ingericht. De winkel één zaterdag per maand open en heeft een website en een groep op Facebook. Inmiddels gaan de vrijwilligers sinds ¾ jaar ook met speelgoed naar Amsterdam Noord. Daar delen zij uit in de Van der Pek speeltuin. Deze kinderen en die in Zuid Oost bereiken zij  nog niet, omdat het openbaar vervoer te duur is. Het openbaar vervoer van 5 tot 7 euro per keer is te veel. Op Marktplaats zoekt Annet naar speelgoed waaraan op dat moment behoefte is, zoals babyborn poppen of skeelers om dit te geven aan de speelgoedbank.

Vorig jaar is er ruim 600 keer speelgoed aan kinderen gegeven. Zij krijgen 4 keer per jaar 2 stuks speelgoed en een boek. En op hun verjaardag krijgen de kinderen een nieuw speelgoed.

Daarnaast heeft Annet als vrijwilligster bij de Voorleesexpress voorgelezen. Dit heeft zij bij een Somalisch gezin met drie kinderen gedaan en later ook bij een Chinees gezin met twee kinderen. Het doel hiervan is om jonge kinderen Nederlands te laten horen, omdat ze dat thuis niet spreken. Dat deed Annet elke week, gedurende een half jaar. Zo kreeg zij een kijkje in die culturen. Ook is zij met een Chinese moeder naar een logopedie cursus meegegaan, waar hun werd geleerd hoe je verschillende kinderen op hun eigen niveau kunt bereiken. En dat gebruikt zij dan weer voor het lesgeven bij Taal en Ouderbetrokkenheid. Dit zijn de omvangrijke zaken waar Annet zich mee bezig houdt als vrijwilligster.