PES-congres Rome: Towards a new Europe

Foto PvdA

Door Kirsten Meijer op 3 maart 2014 Delen

Op 1 maart vond in Rome het congres van de Europese sociaaldemocraten plaats. We verwelkomden de Partido Democratico van de nieuwe Italiaanse premier Matteo Renzi in de rode familie, namen het manifest aan voor de Europese verkiezingen en bekrachtigden de kandidatuur van Martin Schulz voor het voorzitterschap van de Europese Commissie.

Towards a new Europe was het adagium van het congres. Het bijzondere van de PES, wat ook weer heel voelbaar was in Rome, is dat het een echte Europese partij is, waar gedeelde waarden landsgrenzen overstijgen. Ondanks alle verschillen, die er natuurlijk ook zijn, zijn we het in grote lijnen eens over hoe ons nieuwe Europa eruit moet zien. Zo vinden we dat economische vrijheden nooit ten koste mogen gaan van sociale rechten, zijn we het eens over het belang van gelijk loon voor gelijk werk en is er geen twijfel over wat de eerste prioriteit is van de Europese sociaaldemocratie: werk. In het PES-manifest (pdf) staan tien punten waar we als Europese sociaaldemocraten samen voor gaan.

Het congres in Rome was een echt verkiezingscongres en voor het eerst in de geschiedenis van de sociaaldemocratie kozen we een gemeenschappelijke kandidaat voor het voorzitterschap van de Europese Commissie. Aangezien er maar één kandidaat was, was het geen spannende race. De Duitser Martin Schulz werd met 91% van de stemmen bekrachtigd. In zijn aanvaardingsspeech (pdf) gaf hij aan dat als hij voorzitter wordt van de Commissie, hij zich gaat inzetten om scheidslijnen in Europa tegen te gaan: scheidslijnen tussen en binnen landen, tussen rijk en arm. Ook ging hij uitvoerig in op het belang van goed werk en slimme investeringen in de Europese maakindustrie en duurzame groei.

Frans Timmermans stal de show door zijn toespraak in het Italiaans te houden. Martin Schulz en hij komen uit dezelfde regio: het grensgebied bij België, Nederland en Duitsland. Het was mooi om te zien hoe hun afkomst een rol speelt in hun beider definitie van de kracht en identiteit van Europa.

Zowel Schulz als Timmermans benadrukte dat Europa gemaakt wordt door de steden, de dorpen, de regio’s en de mensen die daar wonen. Schulz gaf als voormalig burgemeester aan heel goed te beseffen dat veel beslissingen het best zo dicht mogelijk bij de mensen genomen kunnen worden. Zijn pleidooi voor een ‘bottom-up Europa’ is misschien even wennen voor een aantal partijen in de PES, maar laat zien dat hij zich bewust is van het gebrek aan draagvlak voor een almaar uitdijende EU die zich bezighoudt met alles.

Van 22 tot en met 25 mei gaan we in heel Europa naar de stembus. De slogan van het Europees Parlement voor de Europese verkiezingen is ‘This time it’s different’, refererend aan de topkandidaten die de verschillende politieke families nomineren. Het is de vraag of deze personen, op wie we straks overigens niet rechtstreeks kunnen stemmen, het grote verschil gaan maken. Desalniettemin hoop ik dat de uitslag deze keer anders wordt. Het gaat erom spannen, maar er is een kans dat de sociaaldemocraten de conservatieven deze keer gaan verslaan.

Een nieuwe machtsbalans in Europa betekent een keuze voor een nieuwe koers in Europa, een koers met meer aandacht voor werkgelegenheid, sociale rechten en solidariteit in Europa. Wie de afgelopen maanden of misschien wel jaren thuis op de bank heeft gezeten, of dat nu in Griekenland of in Nederland is, weet als geen ander dat dat hard nodig is.

Doe mee!

Of je nu lid bent, vrijwilliger, of belangstellende: Samen maken we het verschil!

Help mee