In memoriam: Bonno Spieker

Door De Redactie op 3 april 2017 Delen

Bonno Spieker is woensdag 29 maart in Delfzijl overleden. Hij was 81 jaar oud. Spieker was van 1977 tot 1994 voor de PvdA lid van de Tweede Kamer. Daarvoor was hij vier jaar Statenlid in Groningen en daarna nog een periode raadslid in de gemeente Delfzijl.

Bonno Spieker kwam in de Kamer toen de PvdA in 1977 onder Joop den Uyl een enorme verkiezingsoverwinning boekte en 53 zetels behaalde. Op de Groningse Kamerlijst had Spieker een hoge plaats gekregen omdat hij paste in het profiel ‘ervaring op de werkvloer’ dat toen een voornaam criterium was in de profielschets die voor de kandidaatstelling was opgesteld. Spieker was onder meer machinist op de kustvaart en operator bij AKZO in Delfzijl, waar hij uiteindelijk (vrijgesteld) secretaris van de ondernemingsraad werd.

Hij was bijna zeventien jaar Kamerlid en voerde vooral het woord over onderwerpen op het gebied van Sociale- en Economische Zaken. In het bijzonder, en dan in de eigen regio, kreeg hij bekendheid als woordvoerder voor het regionaal en economisch beleid voor het Noorden des Lands. In de fractie ging hij meer en meer horen tot de linkervleugel, samen met Frans Moor en Piet de Visser. De Visser had de PvdA toen om de WAO plannen van het kabinet Lubbers-Kok (1989-1994) al verlaten, Moor stapte even later om dezelfde reden uit de partij. Spieker echter vond dat je beter kon blijven om binnen de partij de strijd voort te zetten. Het tekende zijn jarenlange opstelling. Vechtlustig, maar solidair aan de partij waar hij uiteindelijk ook veel aan te danken had.

Vanaf 1994 maakte hij nog vier jaar deel uit van de gemeenteraad van Delfzijl. 1998 verliet hij de actieve politiek. De laatste jaren van zijn leven spendeerde Bonno Spieker in verzogingtehuis Vliethoven in Delfzijl.

Laat je emailadres achter en blijf op de hoogte.