Kernthema wonen
Het verhaal van Mandy en Hajo

Wonen

Dolgraag zouden Mandy, (53, administratief medewerker), en haar zoon Hajo (20, student milieukunde) uit dit huis weg willen.

Niet omdat het huis niet prettig is, maar omdat de kosten zo hoog zijn. Maar ja: waar naartoe? Na haar scheiding verkocht Mandy noodgedwongen haar koophuis, maar ze kon geen betaalbaar huurwoning vinden. Ze moest iets, dus huurde ze een huis in de particuliere sector. En die huur wordt ieder jaar flink verhoogd.

“Mandy, je beschrijft dat je muurvast zit. Hoe komt dat?”

Soms snapt Mandy ook niet hoe ze het volhoudt. Ze ligt wakker van de hoge kosten en de dunne financiële marges waarbinnen ze moet leven.

Als er iets kapot gaat aan haar auto komt ze in grote problemen. Terwijl ze een normale baan heeft, fulltime werkt en geen schulden heeft. De enige optie die ze heeft is blijven werken en ieder dubbeltje om te draaien. Hajo draagt bij om de huur te kunnen betalen.

Niet gek dat Mandy geen betaalbare koopwoning kan vinden. De gemiddelde huizenprijs is de afgelopen jaren gigantisch gestegen, en er lijkt geen einde aan te komen.

Hajo:

“Het lijkt wel of verdienen aan woningen belangrijker is dan ervoor zorgen dat er voldoende betaalbare woningen zijn. Er is echt een wooncrisis gaande.”

Mandy:

“Ik kan niet sparen, en dus heb ik geen geld om een hypotheek te nemen, want ik kan de kosten koper niet betalen. Als ik dit huis zou kopen zou dat de helft van de lasten schelen.”

Daarom: ons plan voor betaalbare woningen

Iedereen heeft een fijne, betaalbare woning nodig, maar niemand 590 om mee te speculeren. Daarom voeren we een ‘Prins Bernard Belasting’ in voor huisjesmelkers en beleggers. De opbrengsten gebruiken we voor een Nationaal Woningbouw Plan om minstens 100.000 nieuwe woningen per jaar te bouwen. Er komt een nieuwe minister voor Wonen die daar op gaat toezien. We schaffen de verhuurdersheffing af zodat woningcorporaties tienduizenden nieuwe betaalbare huurwoningen kunnen bouwen. Er komen ook stevige boetes voor huisjesmelkers die te hoge huren vragen.

Op deze manier komt echt iedereen in de knel: studenten, starters, jonge ouders, alleenstaande ouders, grote gezinnen, ouderen, noem maar op.

“Lilianne Ploumen, wat wil de PvdA hier aan doen?”

Mandy:
“We hopen dat er in de toekomst meer gekeken wordt naar wat je per maand af kunt dragen, zonder dat je tussen wal en schip valt. Zodat iedereen een prettige en betaalbare woning kan hebben.”

Hajo:
“Het is echt tijd dat de politiek de wooncrisis met meer urgentie gaat behandelen.”

Steun onze strijd voor betaalbare woningen

Huizen zijn er om in te wonen. Niet om te verzamelen of mee te speculeren. De keuze is duidelijk: méér huizen bouwen, mínder ruimte voor beleggers. Strijd mee!

Petitie ondertekenen