Openbaar vervoer

Duurzaamheid en milieu

Openbaar vervoer

Foto Pixabay / PublicDomainPictures

Openbaar vervoer hoort betaalbaar, schoon en veilig te zijn. Reizigers moeten van deur tot deur gemakkelijk en voor een betaalbare prijs kunnen reizen.

Openbaar vervoerverbindingen

Om het openbaar vervoer voor reizigers gemakkelijker te maken investeren wijmeer in openbaar vervoerverbindingen. De Randstad verdient een 24-uurs ov-netwerk dat vergelijkbaar is met een metronet, zoals andere metropolen dat ook hebben. Dit ov-netwerk verbinden we met de andere steden in het land. Over 10 jaar rijden tussen de grote regionale steden en de Randstad minimaal 4 treinen per uur. Ook ‘s nachts rijden er treinen tussen de Randstad en alle regionale grote steden.

Ook buiten de Randstad investeren we in meer openbaar vervoer. Het aantal ov-verbindingen tussen dorpen en de regionale kernen nemen toe. We gebruiken nieuwe technologie om de dekking van openbaar vervoer in dunbevolkte gebieden op peil te houden. Wij stimuleren nieuwe vormen van openbaar vervoer, zoals elektrische deelfietsen en deeltaxi’s om openbaar vervoer van deur tot deur mogelijk te maken.

Openbaar vervoer en bijzonder doelgroepenvervoer

Het openbaar vervoer van de toekomst gaat niet langer uit van een type vervoer (bus of trein) maar van de behoefte van reizigers. Het vervoersaanbod moet veel meer op maat gesneden worden. Het individu krijgt meer aandacht en het systeem is niet langer leidend. Om die reden is het ook nodig de beschikbare budgetten voor openbaar vervoer en bijzonder doelgroepenvervoer samen te voegen. Al het openbaar vervoer wordt toegankelijk gemaakt voor mensen met een lichamelijke beperking. Deze eis wordt bij alle aanbestedingen opgenomen.

Grensoverschrijdende verbindingen

Verder willen wij investeren in meer grensoverschrijdende verbindingen. Venlo krijgt een snelletreinverbinding met Düsseldorf, de intercity naar Heerlen rijdt door naar Aken, Groningen verbinden we per trein met Bremen en Delfzijl, Hengelo krijgt een snelle trein naar Münster en Delfzijl verbinden we met een veerpont met Emden. We kunnen dan makkelijker over de grens werken en gebruik maken van de voorzieningen aldaar.

ProRail en NS

ProRail, dat gaat over aanleg en onderhoud van het spoornetwerk, komt onder de hoede van het ministerie. De NS houdt ook na 2025 het alleenrecht om op het hoofdrailnet te blijven rijden. De NS moet wel garanderen dat er voldoende treinen blijven rijden in Nederland en daarvoor voldoende geld beschikbaar is. De NS mag onder die voorwaarden actief blijven in het buitenland.

Ov-studentenkaart

Dit jaar ging een langgewenste droom van de PvdA in vervulling en kregen mbo-studenten een gratis ov-kaart, net als de studenten aan hbo en universiteit. Niet alleen scheelt de ov-kaart ouders en studenten flink in de (studie)kosten, gemiddeld zo’n 600 à 700 euro per jaar, ook wordt het voor studenten makkelijker om een bewuste studiekeuze te maken. Dus ook als de studie of stage van zijn of haar voorkeur wat verder weg is.

Delen:

Een verbonden samenleving

Eerlijke spelregels zijn nodig. Zodat grote bedrijven netjes belasting betalen, net als de bakker op de hoek. Zodat we uitbuiting van werknemers aanpakken. En zodat we minder schreeuwen en beter naar elkaar luisteren.

Lees ons verkiezingsprogramma

Updates binnen het standpunt: Openbaar vervoer