Over mij

Al ruim 20 jaar werkt Joris Thijssen (1974) met hart en ziel aan schone lucht, prachtige natuur, een gezond klimaat en een balans tussen de aarde en haar 7,5 miljard bewoners. En met succes. In die tijd is de klimaatbeweging groot geworden en klimaatverandering één van dé politieke thema’s.

Hij begon in 1996 als vrijwilliger bij Greenpeace. Sindsdien heeft hij o.a. een internationale campagne tegen steenkool geleid, een jaar in Peking gewerkt en expedities naar de Kilimanjaro en de Patagonische ijsvelden ondernomen. Toen het kabinet Balkenende 1 (CDA-VVD-LPF) in 2002 van start ging zonder minister voor milieu, bood Joris zich aan bij Paleis Huis ten Bosch als Milieuminister. Ook voerde hij actie tijdens internationale klimaattoppen, onder andere in Kopenhagen in 2009.

De afgelopen vier jaar was Joris directeur bij Greenpeace Nederland, een baan die hij startte door aan een touw tussen twee windmolens te hangen en zo de toegang te blokkeren tot de haven naar Nederlands grootste kolencentrale. Hij onderhandelde mee voor een beter klimaatakkoord en het Noordzee akkoord om meer windenergie op zee te realiseren en de natuur beter te beschermen. Ook hier vond hij het sociale aspect belangrijk en zette hij zich in voor een transitiefonds zodat vissers geholpen worden om te verduurzamen.

Na de rol van actievoerder en voorman van de klimaatbeweging, wil Joris nu de politieke arena in om zijn idealen te realiseren.

De keuze voor de PvdA is logisch. De overgang van een verouderde, fossiele naar een moderne, groene economie is gigantisch en gaat alleen lukken als we daar samen aan werken en niemand in de steek laten. Om mensen zekerheid te bieden moet de werkgarantie van de PvdA daarom ook gelden voor alle werknemers in de fossiele sector. Zo helpen we mensen aan nieuw werk in een schone, duurzame economie.

Joris is Cum Laude afgestudeerd in lucht- en ruimtevaart techniek bij Nederlands eerste astronaut, Wubbo Ockels. Joris heeft twee kinderen.

Samen kunnen we onze idealen waarmaken. Doe mee!

Word nu lid

Word vrijwilliger in een kandidatenteam!

Begeleid onze kandidaat-Kamerleden en ga voorop in hun campagne.

Joris_PvdA @joris_pvda

O yeah! Het mag weer. Gezellig met mn broer. Fijn weekend! https://t.co/Pujj2cDOAV

Joris_PvdA @joris_pvda

Hierom dus oppassen met inzet van biomassa om klimaatverandering te stoppen. De druk op de bossen is al enorm. Deze week vragen gesteld of Nl biomassa nu echt wel duurzaam is.

VN waarschuwt: vergeet diersoorten niet bij aanpak klimaatverandering https://t.co/RERIL0T36l via @NOS

Joris_PvdA @joris_pvda

Er was wat duw- en trekwerk voor nodig, maar mijn motie voor extra maatregelen lijkt nu toch te worden uitgevoerd!

Klimaatverandering tegengaan gaat alleen lukken als het eerlijk gebeurt. Dus kabinet: help de huishoudens en pak de grote vervuilers aan