Over mij

Al ruim 20 jaar werkt Joris Thijssen (1974) met hart en ziel aan schone lucht, prachtige natuur, een gezond klimaat en een balans tussen de aarde en haar 7,5 miljard bewoners. En met succes. In die tijd is de klimaatbeweging groot geworden en klimaatverandering één van dé politieke thema’s.

Hij begon in 1996 als vrijwilliger bij Greenpeace. Sindsdien heeft hij o.a. een internationale campagne tegen steenkool geleid, een jaar in Peking gewerkt en expedities naar de Kilimanjaro en de Patagonische ijsvelden ondernomen. Toen het kabinet Balkenende 1 (CDA-VVD-LPF) in 2002 van start ging zonder minister voor milieu, bood Joris zich aan bij Paleis Huis ten Bosch als Milieuminister. Ook voerde hij actie tijdens internationale klimaattoppen, onder andere in Kopenhagen in 2009.

De afgelopen vier jaar was Joris directeur bij Greenpeace Nederland, een baan die hij startte door aan een touw tussen twee windmolens te hangen en zo de toegang te blokkeren tot de haven naar Nederlands grootste kolencentrale. Hij onderhandelde mee voor een beter klimaatakkoord en het Noordzee akkoord om meer windenergie op zee te realiseren en de natuur beter te beschermen. Ook hier vond hij het sociale aspect belangrijk en zette hij zich in voor een transitiefonds zodat vissers geholpen worden om te verduurzamen.

Na de rol van actievoerder en voorman van de klimaatbeweging, wil Joris nu de politieke arena in om zijn idealen te realiseren.

De keuze voor de PvdA is logisch. De overgang van een verouderde, fossiele naar een moderne, groene economie is gigantisch en gaat alleen lukken als we daar samen aan werken en niemand in de steek laten. Om mensen zekerheid te bieden moet de werkgarantie van de PvdA daarom ook gelden voor alle werknemers in de fossiele sector. Zo helpen we mensen aan nieuw werk in een schone, duurzame economie.

Joris is Cum Laude afgestudeerd in lucht- en ruimtevaart techniek bij Nederlands eerste astronaut, Wubbo Ockels. Joris heeft twee kinderen.

Alle berichten van Joris Thijssen

Samen kunnen we onze idealen waarmaken. Doe mee!

Word nu lid

Word vrijwilliger in een kandidatenteam!

Begeleid onze kandidaat-Kamerleden en ga voorop in hun campagne.

Joris_PvdA @joris_pvda

Ik heb net een gele kaart getrokken voor @MinisterKenE omdat deze coaltie voor het 5de jaar op rij de klimaatdoelen niet haalt. We zijn op weg naar de klimaathel, zegt VN-baas Guterres.Als er in maart geen pakket ligt dat de doelen haalt,heeft deze minister een probleem met @PvdA

#NLverdientbeter !!!

We gaan €60 miljard ophalen. Dat kan gewoon met winstbelasting en vermogensbelasting.

Het kan gewoon. Iedereen een loon waar hij/zij van kan rondkomen.

Het kan gewoon. Meer geld om te helpen met de stijgende prijzen.

Doe mee! https://t.co/PsQpY2miuJ https://t.co/ZWAdHS3EsN

Joris_PvdA @joris_pvda

Eindelijk lijkt het kabinet door te pakken om de stikstof crisis op te lossen en de natuur te herstellen. Het bouwen van huizen staat nog wel jaren op de tocht en dat vindt de @pvda onacceptabel. Daarom vragen wij een spoeddebat aan met minister De Jonge.

Berichten