Stoppen met de pelsdierhouderij

15 december 2020 door Jeroen Recourt

De Eerste Kamer heeft het wetsvoorstel Vervroegde beëindiging pelsdierhouderij met algemene stemmen aangenomen. De PvdA-fractie is blij dat er definitief een einde komt aan de pelsdierhouderij in Nederland met zorgvuldige aandacht voor de pelsdierfokkers. Het nu stoppen met de pelsdierhouderij in Nederland dient de volksgezondheid én het dierenwelzijn. Wat dat laatste betreft, het houden van

Vertrouwen en menselijkheid

16 juni 2020 door Jeroen Recourt in Veiligheid en Recht

Het opleggen van een gevangenisstraf voor slecht gedrag is altijd een reactie uit armoede. Bijna niemand wordt er beter van, maar er is vaak geen andere, passender reactie. De manier waarop je mensen vervolgens in de gevangenis behandelt, heeft alles te maken met het mensbeeld dat je hebt. We spreken vandaag over een wet die

Zonder rechtsstaat geldt het recht van de sterkste.

11 maart 2020 door Jeroen Recourt in Veiligheid en Recht

Vermoedelijk is vorige week in Iran de Iraanse mensenrechtenadvocate Sotoudeh na een geheim proces veroordeeld tot 38 jaar cel en 148 zweepslagen voor haar werkzaamheden als advocaat. Gisteren is in Nederland in alle openheid het proces tegen een aantal verdachten van het neerhalen van de vlucht MH17 begonnen.   Ubi iudicia deficiunt, incipit bellum.  Deze